10.12.2007← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto kansainvälisen antidopingtyön edelläkävijänä

Suomen Hiihtoliitto on ensimmäisten joukossa kehittämässä antidopingtyön laatukriteeristöä.

Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Niemisen ehdotettua syksyllä 2006 lajiliittojen antidopingtyöhön liittyvän laatukriteeristön luomista, päätti Suomen Hiihtoliitto lähteä mukaan ensimmäisten liittojen joukossa. Asiaa valmistelemaan perustettiin valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja Tapio Korjuksen johtama työryhmä, johon kuuluu edustajia Suomen Liikunta ja Urheilusta, Suomen Olympiakomiteasta, Suomen Suunnistusliitosta, Suomen Urheiluliitosta ja Veikkauksesta. Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry toimii työn koordinoijana.

Ryhmä on valmistellut lajiliittojen antidopingtyön laatukriteeristöä sekä sen laajuutta ja arviointitapaa. Antidopingtyön laatujärjestelmä päätettiin rakentaa kansainvälisesti tunnustetun ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmän mukaisesti. Tässä antidopingtyön laatua arvio ulkopuolinen ja riippumaton sertifiointitaho. Suomen Hiihtoliitossa työ on jo alkanut lähtötilanteen selvityksellä ja tehtävän rajaamisella.

- Haluamme olla mukana alusta asti luomassa lajiliittojen antidopingtyön laadunhallintajärjestelmää, koska olemme käytännön kautta oppineet ymmärtämään asian tärkeyden, Suomen Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen sanoo.

Suomen Hiihtoliiton antidopingohjelma uudistettiin perusteellisesti vuoden 2001 jälkeen. Sopimuskäytänteet pantiin uusiksi ja koulutusta lisättiin. Hiihtoliiton ensimmäisenä käyttöönottamia sopimustekstejä on myöhemmin otettu käyttöön myös muissa lajeissa.

- Nyt on aika siirtyä antidopingtyössämme seuraavalle tasolle ja sen vuoksi olemme sitoutuneet myös antidopingtyön laatusertifiointiprosessiin. Kyseessä lienee kansainvälisestikin ainutlaatuinen hanke, josta uskomme olevan hyötyä myös muille Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS:n jäsenmaille. Aikataulu on haastava, sillä tavoitteenamme on saada laatusertifikaatti voimaan 100-vuotisjuhlavuotemme (2008) loppuun mennessä, Piirainen toteaa.

- Suomen Hiihtoliitto osoittaa rohkeutta vastatessaan haasteeseen. Laatusertifiointi on vaativa prosessi. Tämän pilottihankkeen kautta haetaan antidopingtyön laatujärjestelmän mallia kaikille lajiliitoille. Koulutuksen ja seminaarien avulla pyritään muita liittoja aktivoimaan mukaan hankkeeseen, ADT:n pääsihteeri Pirjo Krouvila sanoo.