29.11.2007← Takaisin

Suomen Hiihtoliitto huolissaan suonensisäisen nesteytyksen käytöstä

Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen on huolissaan erityisesti maastohiihtoon liittyvistä tiedoista, joiden mukaan yhä edelleen kansainvälisessä maastohiihdossa käytettäisiin urheilijoiden palautumisen nopeuttamiseksi suonensisäistä nesteytystä.

"Vaikka nesteenä käytettäisiinkin sallittuja ravintoliuoksia, liittyy huoleni itse menetelmään. Yhtään uutta roskislöytöä ei maastohiihtoon enää kaivata", sanoo Piirainen. Suomen Hiihtoliitto teki vuonna 2001 yhdessä Suomen Antidopingtoimikunnan ja Suomen Olympiakomitean kanssa kansallisen linjauksen, johon sisältyy päätös pidättäytyä lopullisesti sekä suonensisäisestä nesteytyksestä että lisähapen käytöstä urheilijoiden palautumisen nopeuttamiseksi. Lisähappi liittyi tuolloin erityisesti korkealla järjestettyihin Salt Lake Cityn Talviolympialaisiin.

"Luulin, että maastohiihtoperhe olisi ottanut jotain opikseen vuoden 2001 dopingskandaalistamme, mutta valitettavasti näyttää yhä edelleen siltä, että ainakin suonensisäisen nesteytyksen käyttö on jatkunut. Erityisen huolissani olen Tour de Skin aikaisesta touhusta tulevassa vuodenvaihteessa. Nyt hiihdetään 8 kilpailua 10 päivän aikana. Onko kiusaus suonensisäisen nesteytyksen käyttöön tuolloin liian suuri", kysyy Jari Piirainen.

Nyt olisikin koko kansainvälisen maastohiihtoperheen asia ryhdistäytyä ja ottaa itseään niskasta kiinni ja linjata ko. asia Suomen tavoin. Se olisi koko maastohiihdon ja myös koko hiihtourheilun yhteinen etu. Toivottavasti asia saa mediassa aikaan keskustelua ja sitä kautta mahdollisista kiusauksista voitaisiin välttyä.