12.5.2007← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton tilinpäätös vuodelta 2006 oli ylijäämäinen

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokous pidettiin Jyväskylän Laajavuoressa lauantaina. Kokouksessa hyväksyttiin liiton toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2006.

Vuoden 2005 yli 463 000 euroa tappiollisen tilinpäätöksen jälkeen nyt hyväksytty tilinpäätös osoittaa 471 000 euron ylijäämää. Hiihtoliiton tilinpäätöksen loppusumma on 7,95 miljoonaa euroa. Liittovaltuuston puheenjohtaja Sirpa Korkatti uskoi vuoden 2006 olleen vedenjakajan Hiihtoliiton taloudessa. ”Henkselien paukutteluun ei kuitenkaan vielä ole varaa, koska liiton oma pääoma edelleen on yli 200 000 euroa miinuksella,” hän totesi avauspuheessaan. Toimitusjohtaja Jari Piiraisen mukaan tavoite on, että myös oma pääoma saadaan positiiviseksi jo vuoden 2007 tilinpäätöksessä. ”Vuoden 2007 lopussa oman pääoman on tarkoitus olla 120 000 euroa ylijäämäinen ja tavoitteena on nostaa se 10 %:ksi liikevaihdosta vuoteen 2010 mennessä,” hän jatkoi.

Uutena liittovaltuuston puheenjohtajana Korkatti nosti esille liittovaltuuston aseman Suomen Hiihtoliiton organisaatiossa. ”Olemme nyt toimineet kaksi vuotta uudella organisaatiolla ja kokemukset ovat hyviä,” hän sanoi. ”Liittovaltuuston asiantuntemuksen ja kokemuksen voisimme kuitenkin saada paremmin koko liiton käyttöön”, hän linjasi ja toivoi liittovaltuutetuilta ajatuksia siitä, miten kokouksia voidaan muuttaa informatiivisista vuorovaikutteisiksi.

Liittovaltuuston kokouksessa todettiin tyydytyksellä hiihtolajien menestyksen jatkuneen myös vuoden 2007 kisoissa. Niin liittovaltuuston puheenjohtaja Korkatti kuin liiton puheenjohtaja Jaakko Holkerikin totesivat Hiihtoliiton rikkautena olevan laajan lajikirjon. Mikäli jossakin lajissa menestys ei ole odotettu, on kuitenkin voitu iloita menestyksestä toisissa lajeissa. Vuonna 2007 aikuisten MM-mitaleita saatiin kaikissa pohjoismaisissa lajeissa, nuorten MM-mitalisteja oli kaikissa Hiihtoliiton lajeissa. Liittovaltuuston puheenjohtaja Sirpa Korkatti totesi huippu-urheilun hyvän menestyksen tuovan liitolle myös lisähaasteita niin taloudellisesti kuin harrastajamäärien lisääntymisen kannalta.

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuusto hyväksyi myös tarkennukset Suomen Hiihtoliiton strategiaan kaudelle 2008-2012.

Hiihtoliiton visio on edelleen:
”Menestystä. elämyksiä ja liikunnan riemua jokaiselle.”

SHL:n yhteiset arvot ovat:
”Reilu peli, osaaminen, avoimuus, yhteistyö ja kansainvälinen suomalaisuus”

Toiminta-ajatus:
”Suomen Hiihtoliitto vastaa lajiensa kansainvälisestä menestyksestä, laajasta harrastuksesta sekä monipuolisesta toiminnasta.

Suomen Hiihtoliitto ry:n strategian 2008-2012 tärkeimmät päämäärät ovat:

* Hiihtolajien olosuhteiden parantaminen ja varmistaminen
* Hiihtoseurojen toiminnan aktivointi ja kehittäminen
* Huippu-urheilumenestyksen jatkumisen varmistaminen
* Liiton talouden vahvistaminen