12.5.2007← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton kiertopalkinnot vuonna 2007

Jyväskylän Laajavuoressa Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokouksessa jaettiin jälleen runsain määrin kiertopalkintoja kauden toiminnasta.

Pohjola-malja

Pohjola-maljasta kilpaillaan vuodesta 1997 alkaen toistaiseksi. Sen saa vuodeksi haltuunsa maastohiihdon seuraluokittelun paras seura. Vuonna 2007 Pohjola-maljan saa vuodeksi haltuunsa Kuusamon Erä-Veikot.

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan vuosina 2003-2007 maastohiihdon piirien kesken. Vuonna paras piiri oli Pohjois-Pohjanmaa. Kiertopalkinnon saa vuonna 2008 omakseen Hämeen Hiihto.

UMK-malja

Pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisten sarjojen perusteella piirien kesken kilpailtavan UMK-maljan sai vuonna 2007 Lahden piiri. Lahti on ollut vastaavalla sijalla myös kahtena edellisenä vuonna.

Suomi Salaman tiimalasi

Nuorten pohjoismaisten lajien Suomen mestaruuskilpailujen tulosten perusteella piirien kesken jaettavan Suomi Salaman tiimalasin sai vuonna 2007 Häme. Se oli paras myös vuonna 2006.

Helsingin Sanomain Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Hopeasompa-viestien kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa hiihtopiiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestihiihdossa eniten pisteitä. Kiertopalkinnosta kilpailtiin kuuden vuoden ajan (2002-2007). Palkinnon saa omakseen piiri, jolla on eniten pisteitä. Vuoden 2007 voittaja oli Finlands Svenska Skidförbund (FSS), joka myös saa nyt kiertopalkinnon omakseen.

Haku-Veikon Malja

Mestarihiihtäjä Veikko Hakulisen lahjoittaman Haku-Veikon Maljan voitti SM-hiihdoissa 50 km:n matkalla se seura, jonka kolmen parhaan urheilijan yhteisaika oli paras. Kiinnityksen sai vuonna 2007 Vuokatti Ski Team Kainuu. Kiinnitys on seuralle toinen. Ensimmäisen se sai vuonna 2004. Kaksi kiinnitystä on myös Haapaveden Urheilijoilla. Maljan saa haltuunsa seura, joka ensimmäisenä saa siihen kolme kiinnitystä.

Marja-Liisan pokaali

Mestarihiihtäjä Marja-Liisa Kirvesniemen lahjoittaman Marja-Liisan Pokaalin saa naisten SM-kilpailujen 30 km:n matkalla haltuunsa seura, jonka kolmen parhaan kilpailijan yhteisaika on paras. Vuonna 2007 Marja-Liisan Kirvesniemen pokaaliin sai kiinnityksen Joutsan Pommi.  Joutsan Pommilla on kiinnitys myös vuodelta 2005. Kaksi kiinnitystä pokaaliin on myös Lappeen Riennolla. Pokaalin saa haltuunsa seura, joka ensimmäisenä saa siihen kolme kiinnitystä.

Paavo M:n Pokaali

Paavo M:n Pokaali on kiertopalkinto SM-kilpailujen sprinttiviestikilpailussa tai sitä vastaavassa kisassa. Palkinto kiertää kahdeksan vuoden ajan eli vuodet 2004-2011. Tämän jälkeen palkinto jää sille Suomen Hiihtoliittoon kuuluvalle seuralle, jolla on eniten kiinnityksiä. Vuonna 2007 Paavo M:n Pokaalin sai haltuunsa Joutsan Pommi, jolla on kiinnitykset myös vuosilta 2005 ja 2006.

Maastohiihdon paras Hopeasompa-seura

Kiertopalkinnosta kilpaillaan seurojen kesken maastohiihdon Hopeasomman loppukilpailujen henkilökohtaisissa lajeissa. Vuonna 2007 paras maastohiihdon Hopeasompa-seura oli Ounasvaaran Hiihtoseura, toinen Imatran Urheilijat ja kolmas Keminsuun Kisa. Vuonna 2006 paras seura oli Vantaan Hiihtoseura.

Mäkihypyn ja yhdistetyn
    seurojen väliset pisteet Hopeasompa-loppukilpailussa

Mäkihypyn ja yhdistetyn Hopeasompa-loppukilpailussa seurat kilpailivat Paavo Talonpojan lahjoittamasta pokaalista. Vuonna 2007 pokaalin sai Kuusamon Erä-Veikot. Toinen oli Ounasvaaran Hiihtoseura ja kolmas Lahden Hiihtoseura.

Jokkeri-kiertopalkinto

Jokkeri-kiertopalkinnosta kilpaillaan mäkihypyn Suomen mestaruuskilpailujen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa sekä joukkuemäessä. Olympiavoittaja Jouko Törmäsen lahjoittamaan kiertopalkintoon sai kiinnityksen Puijon Hiihtoseura.

Joksa-karhu

Yhdistetyn olympia- ja MM-mitalistin lahjoittamasta lasisesta Joksa-karhusta kilpaillaan yhdistetyn Suomen mestaruuskilpailujen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa sekä joukkueyhdistetyssä sekä Hopeasomman sarjoissa 12- ja 14-vuotiaat. Kiertopalkintoon sai vuonna 2007 kiinnityksen Ounasvaaran Hiihtoseura.

Vuoden Mäkipaikkakunta

Paavo Talonpojan lahjoittaman Vuoden Mäkipaikkakunnan Pokaalin sai tänä vuonna Rautjärvi ja Simpeleen Urheilijat. Vuoden Mäkipaikkakunnaksi voidaan valita vain ns. pienmäkipaikkakunta. Pokaali on jaettu vuodesta 1991.

Vuoden Mäkikoulu

Tänä vuonna palkittiin ensimmäisen kerran myös Vuoden Mäkikoulu. Paavo Talonpojan lahjoittaman pokaalin sai Nurmon Jymy.