7.5.2009← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton kiertopalkinnot kaudelta 2008-09

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa Jyväskylässä jaettiin perinteiseen tapaan koko joukko kiertopalkintoja niin seuroille kuin hiihdon piiriyhdistyksillekin.

Piirien palkinnot

Seuraluokittelu-kiertopalkinto

Seuraluokittelu-kiertopalkinnosta kilpaillaan 2008-2012 piirien kesken hiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella. Vuoden 2009 paras piiri oli Pohjois-Pohjanmaa, toisena Häme ja kolmantena FSS. Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi olivat seuraavat. Kahden vuoden jälkeen johdossa on Häme, joka viime vuonna oli paras. Sillä on nyt 37 pistettä.

UMK-malja

UMK-maljasta kilpaillaan pohjoismaisten lajien SM-kilpailujen yleisen sarjan tulosten perusteella. Ykkössijan jakoivat Kainuu ja Lahti, jotka molemmat saivat 51 pistettä. Kolmas oli Lappi 41 pisteellä. Vuonna 2008 paras piiri oli Lahti.

Suomi Salaman tiimalasi

Suomi Salaman tiimalasista kilpaillaan pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailujen tulosten perusteella. Vuonna 2009 kiinnityksen tiimalasiin saa Pohjois-Savo, jolla oli 129 pistettä. Toiseksi sijoittui Pohjois-Pohjanmaa 117 pisteellä ja kolmanneksi Häme 104 pisteellä. Seuraavina Lappi 84, Lahti 73 ja Kainuu ja Keski-Suomi 72.

Hopeasompa-viestien kiertopalkinto

Kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa se piiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestinhiihdossa eniten pisteitä. Siitä kilpaillaan viiden vuoden ajan, 2008-2012. Vuonna 2009 voittaja on FSS, jolla on 190 pistettä. Se johtaa myös yhteispisteissä, joita on kertynyt 387. Toiseksi sijoittui Etelä-Pohjanmaa 104 pisteellä ja kolmanneksi Lappi 95 pisteellä. Seuraavina Pohjois-Pohjanmaa 92, Etelä-Karjala 90 ja Kymenlaakso 87.

Jo aikaisemmin on ao. SM-kilpailujen yhteydessä jaettu mm. Marja-Liisan Pokaali, johon sai kiinnityksen Hämeenlinnan Hiihtoseura, Haku-Veikon Hopeapokaali, johon sai kiinnityksen Vuokatti Ski Team Kainuu sekä Paavo M:n Pokaali, johon sai kiinnityksen Joensuun Kataja.
    Hopeasomman loppukilpailussa parhaaksi seuraksi ylsi Imatran Urheilijat 175 pisteellä.

Mäkihyppy-yhdistetyn palkinnot

Jokkeri-kiertopalkinto

Jokkeri-kiertopalkinnosta kilpaillaan mäkihypyn SM-kilpailujen tulosten perusteella. Jouko Törmäsen lahjoittamaan kiertopalkintoon sai 2009 kiinnityksen Lahden Hiihtoseura, jolla oli 418 pistettä. Toiseksi sijoittui Ounasvaaran Hiihtoseura 230 pisteellä. Viime vuoden ykkönen, Puijon Hiihtoseura oli nyt kolmas, pisteitä 201. Seuraaviksi sijoittuivat Paimion Urheilijat 143, Kuusamon Erä-Veikot 141 ja Kainuun Hiihtoseura 84 pisteellä.

Joksa-karhu -kiertopalkinto

Jouko Karjalaisen lahjoittamasta Joksa-karhusta kilpaillaan yhdistetyn SM-kilpailujen ja Hopeasomman sarjojen 12- ja 14-tulosten perusteella. Palkintoon sai kiinnityksen Lahden Hiihtoseura 193 pisteellä. Kolmen edellisen vuoden voittaja, Ounasvaaran Hiihtoseura, oli toinen 163 pisteellä ja Kuusamon Erä-Veikot kolmas 134 pisteellä. Seuraaviksi sijoittuivat Jyväskylän Hiihtoseura, 128, Janakkalan Jana, 59 ja Taivalkosken Kuohu, 57 pisteellä.

Mäkihypyn ja yhdistetyn aikaisemmin jaetut palkinnot olivat Hopeasompa-loppukilpailussa parhaalle seuralle jaettu Paavo Talonpojan lahjoittama pokaali, jonka sai Kuusamon Erä-Veikot. Myös eniten pisteitään parantaneelle seuralle meni Talonpojan lahjoittama pokaali. Sen sai Siilijärven Ponnistus, jonka pistelisäys oli +64.