10.5.2008← Takaisin

Suomen Hiihtoliiton kiertopalkinnot 2008 jaossa Jyväskylässä

Suomen Hiihtoliiton vuoden 2008 kiertopalkinnot jaettiin lauantaina 10.5.2008 SHL:n liittovaltuuston kevätkokouksessa Jyväskylässä.

Pohjola-malja Kuusamon Erä-Veikoille

Pohjola-maljan saa vuodeksi haltuunsa maastohiihdon seuraluokittelun paras seura. Vuonna 2008 kiinnityksen saa Kuusamon Erä-Veikot. Kiinnitys oli Erä-Veikkojen toinen. Se oli paras myös viime vuonna.

Maastohiihdon Seuraluokittelu-kiertopalkinto Hämeen Hiihdolle

Maastohiihdon seuraluokittelupisteiden perusteella jaettavaan Seuraluokittelu-kiertopalkinnon saaja on vuonna 2008 Hämeen Hiihto. Kieropalkinnosta kilpaillaan hiihtopiirien kesken vuosina 2008-2012. Edellisen, vuosina 2003-2007 kilpaillun vastaavan kiertopalkinnon Hämeen Hiihto ry sai omakseen. Paras piiri saa vuosittain 19 sijoituspistettä, toinen 18, kolmas 17 jne. Hiihtopiireistä toinen oli Finlands Svenska Skidförbund (FSS) 18 ja kolmas Pohjois-Pohjanmaan Hiihto 17.

UMK-malja Lahden piirin Hiihdolle

UMK-maljasta kilpailtaessa lasketaan pohjoismaisten hiihtolajien SM-kilpailujen tuloksista pisteet siten, että piiri saa edustajansa voitosta 7 pistettä, 2. sijasta 5, 3. sijasta 5, 4. sijasta 3, 5. sijasta 2 ja 5. sijasta 1. Eniten pisteitä keräsi Lahden piirin Hiihto, 89. Piiri oli paras myös vuosina 2007 ja 2006. Toiseksi sijoittui Kainuun Hiihto 53 pisteellä ja kolmanneksi Lappi 49 pisteellä.

Suomi Salaman tiimalasi Pohjois-Savon Hiihdolle

Tiimalasista kilpaillaan hiihtopiirien kesken pohjoismaisten lajien nuorten SM-kilpailujen perusteella. Piiri saa edustajansa voitosta 7 pistettä, 2. sijasta 5, 3. sijasta 5, 4. sijasta 3, 5. sijasta 2 ja 5. sijasta 1 pisteen. Vuonna 2008 kiinnityksen sai Pohjois-Savon Hiihto 140 pisteellä. Toinen oli Pohjois-Pohjanmaan Hiihto 105 pisteellä. Kahden edellisen vuoden voittaja Hämeen Hiihto oli kolmas 91 pisteellä.

Helsingin Sanomain Hopeasompa-viestien kiertopalkinto FSS:lle

Helsingin Sanomain Hopeasompa-viestien kiertopalkintoon sai kiinnityksen FSS, joka keräsi 178 pistettä. Häme oli toinen 120:lla ja Lappi kolmas 119 pisteellä. Kiertopalkinnon saa vuodeksi haltuunsa se piiri, joka saa Hopeasomman loppukilpailujen viestinhiihdossa eniten pisteitä. Pisteitä annetaan sarjoittain 25 parhaalle joukkueelle. Palkinnosta kilpaillaan kuuden vuoden ajan 2008-2012.

Edellisen, vuosina 2002-2007 kilpaillun vastaavan kiertopalkinnon sai omakseen FSS. Se keräsi em. vuosina yhteensä 858 pistettä. Toiseksi enemmän pisteitä sai Hämeen Hiihto, 823 pistettä ja kolmanneksi enemmän Lapin Hiihto 708 pistettä.

Jokkeri-kiertopalkinto Puijon Hiihtoseuralle

Puijon Hiihtoseura sai 2008 kiinnityksen olympiavoittaja Jouko Törmäsen lahjoittamaan Jokkeri-kiertopalkintoon 320 pisteellä. Toiseksi sijoittui Lahden Hiihtoseura 277 pisteellä ja kolmas oli Ounasvaaran Hiihtoseura 127 pisteellä.

Jokkeri-kiertopalkinnosta kilpaillaan mäkihypyn Suomen-mestaruuskilpailujen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa sekä joukkuemäkihypyssä.

Joksa-karhu -kiertopalkinto Ounasvaaran Hiihtoseuralle

Yhdistetyn arvokisamitalisti Jouko Karjalaisen lahjoittamaan Joksa-karhu -kiertopalkintoon sai kiinnityksen Ounasvaaran Hiihtoseura 240 pisteellä. Lahden Hiihtoseura sijoittui toiseksi 153 pisteellä, kolmas oli Jyväskylän Hiihtoseura, 129 pistettä.

Joksa-karhusta kilpaillaan yhdistetyn Suomen-mestaruuskilpailujen kaikissa henkilökohtaisissa sarjoissa sekä joukkueyhdistetyssä ja Hopeasomman sarjoissa 12- ja 14-vuotiaat.

Muut kiertopalkinnot

Maastohiihdon SM-kisojen yhteydessä jaettiin Haku-Veikon Malja -kiertopalkinto, josta kilpaillaan miesten 50 km:n mestaruuskisoissa. Siihen sai kiinnityksen Vuokatti Ski Team Kainuu. Samoissa kilpailuissa ratkaistiin myös Marja-Liisan Pokaalin saaja naisten 30 km:lla. Kiinnityksen sai Joutsan Pommi. Joutsan Pommi sai kiinnityksen myös Paavo M:n pokaaliin, josta kilpaillaan seurojen kesken naisten ja miesten SM-kisojen parisprinttikilpailuissa.

Hopeasompa-loppukilpailujen yhteydessä ratkaistiin myös seurojen paremmuus. Maastohiihdossa paras HS-seura oli IF Minken 134 pisteellä, toinen Kymin Koskenpojat 98 pisteellä ja kolmas Kittilän Kotaveikot 88 pisteellä. Mäkihypyn ja yhdistetyn HS-loppukilpailussa paras seura oli Lahden Hiihtoseura 173 pisteellä, toinen Kuusamon Erä-Veikot 133 pisteellä ja kolmas Ounasvaaran Hiihtoseura 100 pisteellä.