Salpausselän kisojen imago- ja asennetutkimukseen 1130 vastausta
Mäkihyppy ja Salpausselän kisojen ilmapiiri vetävät väkeä Lahteen.
Salpausselän Kisat selvitti kahden viikon aikana (20.11.-4.12.) potentiaalisten kisavieraiden asenteita ja mielipiteitä kisoista nettitutkimuksella. Tutkimukseen pääsi mukaan Etelä-Suomen Sanomien, Suomen Hiihtoliiton, Salpausselän Kisojen, Lahden Hiihtoseuran, Ampumahiihdon maailmancupin sekä Finlandia-hiihdon internetsivuilta. Tutkimus toteutuksesta vastasivat käytännössä LAMK:n liiketalouden laitoksen opiskelijat Anne Julkunen, Maarit Ilmola, Lotta Lintukangas.
Kyselyyn vastasi yhteensä 1130 henkilöä, joista naisia oli 52% ja miehiä 48%. Kaksi kolmasosaa kyselyyn osallistuneista asuu Päijät-Hämeessä. Edelleen neljä viidestä kyselyyn osallistuneesta on seurannut kisoja paikanpäällä. Kyselyn tulokset julkistetaan kisojen www-sivuilla hieman myöhemmin, mutta seuraavassa muuta poiminta tutkimustuloksista:
Keskeisin syy kisavierailuun: kisailmapiiri 30,3%, mäkihyppy 14,7%, ystävien kanssa 13,6%, perinne/traditio 11,3%, maastohiihto 5,3%
Keskeisin syy, kun ei ole käynyt paikanpäällä: ei ole ollut aikaa 21,8%, liian kallista lähteä 18,1%, ei sopivaa seuraa 9,6%, katsoo mieluummin televisiosta 8,3%, ei ole ajatellut asiaa 8,3%
mitä pohjoismaista lajia seuraa mieluiten: mäkihyppy 74,9%, maastohiihto 17,8%, yhdistetty 7,3%
Kyselyn yhteydessä selvitettiin myös potentiaalisten kisavieraiden asenteita erilaisiin väittämiin. Yksimielisimmät vastaukset kaikista väittämistä olivat seuraavat: ”Suomalaisten tulisi olla ylpeitä Salpausselän Kisoista” (94,5%), ”Kisojen tulisi näkyä Lahden ja sen talousalueen yleisilmeessä jo selvästi ennen kisoja” (91,1%) sekä ”Kisat ovat merkittävimpiä talvitapahtumia Suomessa” (87,1%). Kolme neljästä vastaajasta käy kisoissa lähitulevaisuudessa varmasti tai luultavasti. Kysely tuotti organisaatiolle peräti 309 avointa kehitysehdotusta tai muuta palautetta, jotka huomioidaan mahdollisuuksien mukaan jo ensi talven 82. Salpausselän Kisoissa 9.-11.3.2007.
Salpausselän Kisat toteuttaa kaudella 2006-2007 yhteensä kuusi markkinatutkimusta, jotka kohdistetaan seuraaville asiakas- ja sidosryhmille: potentiaaliset kisavieraat, kisayleisö, yritysasiakkaat, joukkue, media, kisatoimitsijat. Tutkimukset ovat osa strategiakauden 2004-2010 seurantaa. Salpausselän Kisojen johtoryhmä on asettanut tavoitteekseen olla vuonna 2010 maailman parhaiten järjestetty pohjoismaisten hiihtolajien maailmancup-tapahtuma. Vision toteutumista seurataan 35 kriittisen menestystekijän pohjalta, mitkä jakautuvat edelleen seitsemään osa-alueeseen: järjestämisoikeudet, talous, organisaatio, olosuhteet, suuri yleisö, yritysyhteistyö ja media.