27.4.2009← Takaisin

Sali täynnä valmentajia kevätseminaarissa 25. – 26.4. Pietarsaaressa.

Suomen Hiihtoliiton Valmentajakerhon kevätseminaari ja sääntömääräinen vuosikokous järjestettiin 25. – 26.4.2009 Pietarsaaressa. Viikonlopuksi paikalle olivat saapuneet kaikki kynnelle kykenevät aktiivivalmentajamme ympäri maata.

Luennot pidettin kummallakin kotimaisella kielellä, johtuen siitä, että uutena lisänä Valmentajakerhossa toimivat myös FSS:n valmentajat. Lauantaina Stefan Storvall kertoi FSS:n seurayhteistyömalleista juniorimenestyksen taustalla. Roland Vilförin aiheena oli nuorten ryhmätoiminta FSS:ssä.

Lauantain, Christoph Treierin luento psyykkisen valmennuksen osa-alueilta, käsitteli urheilijan itsetunto- ja itseluottamus-asiaa.

Mikko Virtanen ja Ilkka Jarva vetivät yhteen menneen ja tulevaisuuden suunnitelmat SHL:n nuorten valmennusjärjestelmästä. Luennossa sivuttiin samalla myös uutta maastohiihdon toimintamallia ja -tapaa nuorten valmennuksessa.

Maastohiihdon organisaatiouudistus ja toimintamalli kiinnostivat valmentajia
Suurta mielenkiintoa herätti Hiihtoliiton ja erityisesti maastohiihdon toimintamallit tulevaisuudessa. Seura- ja piirivalmennuksen tehostamistoimet ja maastohiihdon suunniteltu alue- ja piiritoimintamalli saavuttivat varauksettoman hyväksymisen valmentajien keskuudessa. Hyviä lisäyksiä suunnitelmiin saatiin suoraan kenttätoimijan näkökulmaideoina. Aikaa on vähän, koska suuret päätökset linjakysymyksistä tehdään parin viikon kuluttua Jyväskylässä pidettävässä liittovaltuuston kokouksessa. Monet paikalla olleista lupasivat saapua myös Jyväskylään vahvistamaan ja puhaltamaan uutta tuulta maastohiihdon purjeisiin.

Sunnuntai
Sunnuntain ohjelma oli mielenkiintoa ja keskustelua herättävä, koska aiheena oli henkilökohtainen valmennus ja henkilökohtaisena valmentajana toimiminen. Luennoitsijoina olivat Jarmo Riski (Virpi Kuitunen, Aino-Kaisa Saarinen, Teemu Kattilakoski). Toni Roponen ( Riitta-Liisa Roponen, Matti Heikkinen, Riikka Sarasoja) ja Reijo Jylhä ( Pirjo Muranen, Sami Jauhojärvi).

Kaikista luennoista teemme yhteenvedot seuraavaan Hiihdon Valmentaja-lehteen.

Sääntömääräisen vuosikokouksen päätöksiä
Valmentajakerhon sääntömääräinen vuosikokous pidettiin lauantaina. Kerhon puheenjohtajana jatkaa edelleen Reijo Jylhä. Hallituksen jäsenet ja kerhon sihteeri vaihtuivat. Uusina hallituksen jäseniä ovat Mika Tuononen ja Sirpa Härkönen. Kerhon sihteeriksi valittiin seuraavalle toimikaudelle Teuvo Ylikoski.

Sääntömääräisten kokousasioiden lisäksi kerho jakoi diplomit pitkäaikaisesta ja valtakunnalisesti merkittävästä työstä hiihdon hyväksi Veikko Ahoselle, Toni Roposelle, Vesa Mäkipäälle ja Jarmo Riskille.
Kunniakirjan samoista osa-alueista saivat Matti Haavisto, Ilkka Jarva, Kauko Määttä, Pia Pekonen ja Roland Villför.

Lisää Hiihdon Valmentajakerhon asioista. Linkki!