25.10.2019← Takaisin

Sääntömuutokset kaudelle 2019 - 2020

Maastohiihdon sääntötyöryhmä ja johtoryhmä ovat käsitelleet kauden 2018–2019 aikana kentältä tulleita päivitysesityksiä maastohiihdon kilpailusääntöihin. Maastohiihdon johtoryhmä on päättänyt seuraavista sääntömuutosesityksistä seuraavasti:

Ikäryhmät ja alaikärajat Hopeasompa-loppukilpailussa

• Henkilökohtaisten sarjojen alaikäraja on 13 vuotta. Hopeasomman loppukilpailun viestikilpailussa alaikäraja on 12 vuotta.

16-sarjalaisten osallistuminen nuorten SM-hiihtoihin

• Viimeistä vuotta 16-sarjassa kilpailevalla on osallistumisoikeus 17-vuotiaiden sarjaan nuorten SM-kilpailuissa, jos kilpailuissa ei ole omaa ikäsarjaa.

Massahiihtojen osallistumisen ikäraja

• ikärajan päättää kilpailunjärjestäjä
    • Massahiihdoissa järjestäjän tulee huomioida osallistumisen ikärajaa ja ikäkategorioita määrittäessään kilpailun pituus, kilpailuradan vaativuus, vallitsevat olosuhteet ja kilpailun taso.

Liiton kalenterissa olevan massahiihtokilpailun järjestämisoikeus (muu taho kuin seura)

• asiaan palataan myöhemmin, kun on selvitetty vaikutukset mm. vakuutusturvaan ja kilpailulupamaksun laskuttamiseen

Veteraanien SM-kilpailut

• uusi pakkasraja -17 astetta veteraanien SM-kilpailuissa (aikaisemmin -20 astetta)
    • N150-sarja lisätään veteraanien SM-viesteihin
    • sprinttikilpailuja ei lisätä veteraanien SM-kilpailuiden ohjelmaan
    • Veteraanien SM-pitkän matkan kilpailut hiihdetään vuorovuosina perinteisellä ja vapaalla hiihtotavalla. Kilpaluissa ei ole lähtöryhmiä, selkänumeroita eikä sarjoja 5 vuoden välein.

16-vuotiaiden ja nuorempien sarjojen pakkasraja

• -15 astetta kaikissa kilpailuissa (aikaisemmin -17 astetta)

Maakuntaviestien osallistumisoikeus

• maakuntaviestit eivät ole liiton alaisia kilpailuja, joten SHL ei ota kantaa niiden sääntöihin (piirin oma asia, saako sama henkilö hiihtää esim. veteraanisarjassa ja yleisessä saman päivän aikana)

Kilpailujen järjestämisoikeus

• useampi piiri voi järjestää yhdessä/vuorotellen kilpailut, asiaa ei ole säännöissä kielletty

Kilpailijan ilmoittautuminen ja osallistuminen kahteen kilpailuun saman päivän aikana

• kahteen kilpailuun saa ilmoittautua ja osallistua samana päivänä

Kilpailijan kuuluminen SHL:n jäsenseuraan

• kilpailijalla ei ole kilpailuoikeutta sen seuran nimissä, jonka jäsenmaksua hän ei ole maksanut (ei ole seuran jäsen)

Seuramuuttosäännöt

• seuramuuttosääntöihin ei muutoksia

SM-kisojen haku

• SM-hiihdot tulee hakea 15.6. mennessä kaksi kautta ennen ko. kilpailutapahtumaa
    • rullahiihdon SM-kilpailut tulee hakea 31.8. mennessä yksi vuosi ennen kilpailutapahtumaa

Arvokisoissa palkittavien määrä

• nuorten sarjojen ja aikuisten sarjojen osalta ei muutosta eli palkinnot tulee jakaa nuorten sarjoissa ainakin 15 %:lle ja aikuisten sarjoissa ainakin 10 %:lle kilpailun loppuun suorittaneista
    • Hopeasompa-kilpailuissa vähintään 20 parhaalle henkilökohtaisissa normaalimatkojen sarjoissa ja 30 parhaalle sprinttisarjoissa, koska sprinttikilpailuissa on yhdistetty kaksi ikäluokkaa

Hopeasompa-loppukilpailuiden arvontaryhmät 15- ja 16-sarjassa

Tarkennus sääntöihin:
    3.1.8 Lähtöarvonta
    Hopeasompa-loppukilpailujen henkilökohtaisten lajien 15- ja 16-vuotiaiden sarjoissa muodostetaan kolme lähtöryhmää. Ryhmittelyperusteena on piirien ilmoittama paremmuusjärjestys.

Vajaat viestijoukkueet

• Vajaita viestijoukkueita ei saa ilmoittaa. Jokaisen viestijoukkueen urheilijan tulee noutaa oma kilpailunumeronsa järjestäjän määrittämästä paikasta viimeistään 30 minuuttia ennen viestikilpailun virallista lähtöaikaa. Muussa tapauksessa seura tai viestijoukkue menettää osallistumisoikeutensa kyseiseen viestikilpailuun. Tuomarineuvostolla on mahdollisuus antaa joukkueelle osallistumisoikeus force majeure -tapauksissa. Sääntö koskee Suomen Cupia ja SM-viestejä kaikissa ikäsarjoissa.

Kuntosarjat kansallisissa kilpailuissa

• kuntosarjoja saa järjestää, asiaa ei ole säännöissä kielletty

Osallistumismaksut

Osallistumismaksujen palauttaminen (sääntökohta 2.1.6)

• tarkennetaan mahdollisesti kaudelle 2020–2021

Piirikunnalliset vs. kansalliset kilpailut, kilpailulupamaksut, sprinttihiihdon kehittäminen

• asioita käsitellään kilpailujärjestelmän kehittämistyöryhmässä ja mahdollisia muutoksia tulossa kaudelle 2020–2021

Maastohiihdon päivitetyt kilpailusäännöt (muutokset merkitty punaisella) löytyvät kokonaisuudessaan täältä.
    TD-kertauskoulutuksessa 19.10.2019 pidetty esitys keskeisimmistä kilpailusääntömuutoksista kaudelle 2019 - 2020 sekä muutosesityksistä kaudelle 2020 - 2021 löytyy täältä.