25.3.2008← Takaisin

Rukalla kaikkien aikojen SM-kisat

Maaliskuun viimeisenä viikonloppuna 28.-30.3. Kuusamon Rukatunturilla kilpaillaan kaikkien aikojen laajimmat talvilajien SM-kilpailut. Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlan kunniaksi Rukalla taistellaan ensimmäistä kertaa samassa paikassa maastohiihdon, mäkihypyn, yhdistetyn ja pujottelun SM-mitaleista.

Urheilijoilla on ollut maailmancupin finaalien jälkeen tasan kaksi viikkoa aikaa keskittyä talven viimeiseen suureen koitokseen´eli Rukan SM-kisoihin. Laduilla ja rinteissä nähdään Suomen huiput kaikissa lajeissa. Suurimpia ennakkosuosikkeja ovat luonnollisesti omien lajiensa maailmancupien voittajat viime vuosilta: Kuitunen, Ahonen, Manninen ja Poutiainen.
    - Rukan on vanha, perinteinen hiihtopaikka. Siellä on kovat maastot. Sille mitalille antaa pikkusen paremman arvon kuin muille Suomen mestaruuksille, vakuuttaa hiihtäjälegenda Juha Mieto (IL 13.3.).
    Juha Mieto starttaa itsekin lauantaina 29.3. Rukan SM-laduille. Tavoitteena on voittaa Pohjoismaisten parlamenttien mestaruus. Naisten sarjassa Suomea edustaa toinen takavuosien mestari ja maailmancupin kokonaiskilpailun voittaja Marjo Matikainen-Kallström.

Kuusamossa isot investoinnit hiihtolajeihin

Kuusamossa satsataan parhaillaan erittäin voimakkaasti hiihtolajien suorituspaikkoihin. Ruka on vuosia avannut rinteensä ensimmäisenä koko Pohjois-Euroopassa. Ensi syksynä myös maastohiihtäjät pääsevät ladulle jo lokakuun alkupuolella uudella ensilumen ladulla. Parhaillaan lunta tykitetään varastoon syksyä varten. Ensilumen latu Kuusamon keskustassa palvelee niin kilpa- kuin kuntohiihtäjiäkin.
    Rukan latuverkosto kehittyy myös jatkuvasti. Viime kesänä valmistui Pessaarin hissin ja laskettelurinteen alittava hiihtotunneli. Se mahdollistaa koko Rukan kiertävän hiihtoladun aukaisemisen vaativiin tunturimaisemiin.
    Myös Rukan suurmäen vauhtiladun jäädytysjärjestelmän rahoitus on varmistunut. Jäälatu on käytössä jo ensi talvena. Täksi kaudeksi suurmäkeen valmistui uusi tuuliverkko. Investoinneilla pyritään takaamaan mäkihypyn maailmancupin kauden avauskilpailun pysyminen Rukalla marras-joulukuun vaihteessa.
    Kuluva talvi on rikkonut ennätyksiä Rukalla. Luonnonlunta on lähes metri ja kelit ovat hellineet matkailijoita.

- Uskon Rukan kisojen kohdalla todelliseen osanottajaryntäykseen, sillä kerran talvessa urheilijat haluavat tulla normaaleihin talvisiin olosuhteisiin kilpailemaan, sanoo 100-vuotiaan Suomen Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen.

Lisätietoja Rukan SM-kisoista: http://www.rukasm2008.fi/
    Maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn SM-kisoja voi seurata 28.-30.3. YleTV2:ssa. Ohjelmatiedot: www.yle.fi