4.11.2007← Takaisin

Riistaveden Urheilijat juhli 70-vuotista taivaltaan

Viime vuosina erityisesti vahvaa nuorisotyötä maastohiihdossa tehnyt Riistaveden Urheilijat juhli lauantaina 70-vuotista taivaltaan. Hiihtoliiton puolesta tervehdyksen juhlivalle seuralle toi maastohiihtovaliokunnan puheenjohtaja Kari Virranta.

Virranta kiitti seuraa erityisesti hyvästä ja arvokkaasta nuorisotyöstä vuosikymmenten ajan.  Virranta pohti puheessaan dosentti Pasi Kosken tekemää seuratutkimusta, jonka avulla on tarkoitus luoda perusteltua kuvaa seuratoiminnasta tämä päivänä.

”Kuntien rooli liikuntatoimessa on kaventumassa merkittävästi. Kunnat ovat entistä useammin siirtyneet puitteiden luojan asemaan, huolehtivat liikuntapaikoista ja seurat huolehtivat varsinaisesta liikunnasta ja sen ohjauksesta”, Virranta sanoi.

Tämä asettaa haasteita seuratyön edellytyksille. ”Seura-avustukset pitäisi olla kunnollisella tasolla, seurojen ohjaus- ja valmennustyötä pitää pystyä tukemaan myös taloudellisesti”, Virranta huomautti, mutta korosti, ettei seurojen toiminta kuitenkaan ratkea ulkopuolelta tulevan tuen turvin.

”Seuroille voidaan osoittaa taloudellisia resursseja ja homma ei muutu miksikään. Tarvitaan sielun paloa ja intohimoa urheiluun. Seurojen toiminta voi jatkua ja olla vireää vain ja ainoastaan innostuneiden ihmisten myötä.”

Virranta toi puheessaan esille toistuvasti esittämänsä toiveen, kuinka hiihtoseuroissa tulisi olla puheenjohtajan ja sihteerin lisäksi seuran päävalmentaja ja hiihtokoulun rehtori.

”Heidän tehtävänään on huolehtia siitä, että nämä kaksi avaintoimintaa seuroissa toimivat. Rehtorin tehtävänä on huolehtia siitä, että hiihtokouluille on osaavat ja innostuneet vetäjät. Lapsia kyllä tulee mukaan kun vain on vetäjiä. Seuran päävalmentajan tulee huolehtia siitä, että kaikki nuoret, jotka haluavat kokeilla kilpahiihtoa saavat ammattitaitoista ja osaavaa ohjausta.”

Arvostusta ammattilaiselle

Virranta muistutti, että monissa lajeissa ollaan valmiita panostamaan vuositasolla useita tuhansia euroja lasten valmennustoimintaan. Tämän hän toivoo yleistyvän myös nuorten kilpahiihdossa.

”Lasten vanhempien ja seurojen tulee olla valmiita maksamaan valmentajille palkkioita jossakin muodossa”, Virranta kaavailee ja lisäsi, että palkkioiden suuruudesta ja muodosta Hiihtoliitto tulee antamaan seuroille suosituksen lähiaikoina.

”Ammattilainen on ammattilainen myös valmentamisessa”, Virranta muistutti.