Reilu roiskahdus
Maastohiihdon Kultakuume 2010 -projekti aloitettiin viime keväänä yhdessä markkinoinnin Suunnittelutoimisto Mera Oy:n kanssa.
Kultakuume 2010 -projektilla haetaan maastohiihtoon muun muassa lajin imagon parantamista, uutta ilmettä ja asennetta. Projekti aloitettiin viime kevään ja kesän aikana, jolloin Mari Laesterä ja Maarit Rautio Mera Oy:stä perkasivat läpi maastohiihdon materiaaleja ja listasivat kolme tärkeintä asiaa, joihin täytyy kiinnittää huomiota.
– Yleensä pidetään itsestäänselvyytenä, että kaikki suomalaiset osaavat hiihtää, mutta onko näin todella? Maastohiihdolla on nyt uudet valmentajat ja uudet kuviot, joten raikkaat tuulet puhaltavat ja sitä meidän pitää korostaa. Kolmantena kohtana on tuoda esiin se, miten paljon pitkäjänteistä työtä huipulle pääseminen tuo. Siksi meidän projektistakin on tehty pitkäaikainen, Maarit Rautio kertoo.
Sen lisäksi että projektin tunnus itsestään kertoo pitkäjänteisestä työstä, on siinä käytetty hyödyksi myös lajin ja sen historian kenties yhtä vahvinta mielikuvaa: mustikkaa.
– Kun kysyimme ihmisiltä, mitä heille tulee mieleen maastohiihdosta, niin mustikka ja mustikkakeitto olivat lähestulkoon aina vastauksena. Se on jotain niin suomalaista, että se on myös hyvä tunnusarvo, Mari Laesterä sanoo.
Neljä vuotta kestävä projekti huipentuu Vancouverin olympiakisoihin, jota ennen maastohiihdossa on Laesterän ja Raution mukaan ehditty kilpailujen ohella tehdä paljon isoja juttuja, muun muassa tapahtumia, keräyksiä, interaktiivisia nettipelejä...
– Kultakuumetta on nyt lähdetty levittämään, kaksikko vakuuttaa.
Anu Karttunen