18.7.2005← Takaisin

Pohjola-ryhmän ensimmäinen leiri pidettiin Vuokatissa

Pohjola-ryhmä aloitti toimintansa kaikkien urheilijoiden yhteisleirillä Vuokatin urheiluopistolla 8.-13.7.2005.

Leirille osallistui 51 nuorta maastohiihtäjää, jotka olivat jaettu kolmeen eri harjoitusryhmään. Ryhmien valmentajina toimivat Ilkka Jarva (ryhmä 1), Jukka Mielikäinen (ryhmä 2) ja Raine Jylhä (ryhmä 3). Koko porukan päävalmentajana säntäili Jussi Piirainen, joka osallistui kaikkien ryhmien valmennukseen.

Leirin teemana oli peruskestävyysharjoittelun ja kesäharjoittelutekniikoiden kehittäminen sekä niihin liittyvän tiedon lisääminen. Ohjelmaan kuului kaksi pitkää PK –harjoitusta (kesto 3-5h), joista ensimmäinen oli rullahiihdon ja vaelluksen yhdistelmäharjoitus ja jälkimmäinen puhtaasti jalkalenkkinä tehty vaaran vaellus. Peruskestävyysharjoittelua oli muutoinkin lähes jokaisen harjoituksen yhteydessä.  Kesäharjoittelutekniikoita opeteltiin käytännössä rullahiihtäen, sauvakävellen, kuntopiirissä ja loikkimisessa. Loikkaharjoituksen saatiin erittäin asiantunteva ohjaaja, entinen yhdistetyn urheilija, nykyisin liikuntatieteitä opiskeleva Petter Kukkonen. Leirin alkuun sisältyi myös urheilijoiden fyysisten ominaisuuksien kartoitus nopeus-, loikka- ja lihaskuntotestein sekä sauvarinnetasotestillä

Harjoittelutietoutta pyrittiin lisäämään kesäharjoitteluluennolla sekä henkilökohtaisissa haastatteluissa. Myös jokaisen aamulenkin ja kunkin alkavan harjoituksen yhteydessä käytiin läpi, mitä tulevana päivänä tai tulevassa harjoituksessa on tarkoitus kehittää, ja miten se tulee oikein suorittaa. Antidopingtyöstä saatiin lisää informaatiota doping-testaaja Petteri Näsäsen luennolla.

Leirillä palautumisen ja lihashuollon merkitys oli tärkeässä osassa. Jokaisena iltana oli yhteinen venyttelytuokio, ja lisäksi yhtenä iltana oli myös palautumista edistävä rentoutusharjoitus. Aamuisin oli aamulenkki, jolla varmistettiin, että elimistö on hyvässä vireystilassa heti päivän ensimmäisen harjoituksen alusta asti. Erittäin tärkeää hyvän palautumisen kannalta olivat myös urheiluopiston erinomaiset ruoat.

Leiri onnistui kokonaisuutena erittäin mainiosti. Ohjelma saatiin suunnitelmien mukaisesti tehtyä ja urheilijat jaksoivat innokkaasti osallistua kaikkiin harjoituksiin ja tapahtumiin. Leirin päätöksessä urheilijoille tehdyn kirjallisen palautekyselyn perusteella leirin kokonaisarvosanojen keskiarvo oli kiitettävä. Kehitettäviäkin juttuja toki löytyy, ja mahdollisuuksien mukaan asioita pyritään jatkossa kehittämään. Erittäin positiivinen asia oli, että kaikki urheilijat kertoivat oppineensa leirillä edes jotain uutta. Suurin osa tästä liittyi harjoittelutietouden lisääntymiseen ja harjoittelutekniikoiden kehittymiseen.

Yhteishenki urheilijoilla ja valmentajille oli hyvä jo heti ensimmäisellä leirillä, ja se tulee varmasti entisestään tiivistymään kauden kuluessa. Eräs ryhmähenkeä nostavista ja leirin puhutuimmista aiheista oli ryhmien välinen jalkapalloturnaus, jonka voittajaksi lopulta pinnisteli kakkosryhmän urheilijoista koostuva joukkue Tarmokas.  Urheilijat saivat myös keksiä omille ryhmilleen kutsumanimet, ja ainakin toistaiseksi ne näyttävät seuraavilta: Lykkijät (ryhmä 1), Tarmo / E.S.A.T. (ryhmä 2) ja Pumppu (ryhmä 3).

Hyvältä kuulostaa!?