7.5.2009← Takaisin

Ounasvaaran Hiihtoseura ja Lahden Hiihtoseura hiihtolajien parhaat seurat

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokouksessa Jyväskylässä julkistettiin kauden 2008-09 parhaat pohjoismaisten hiihtolajien seurat. Valioluokkaan niin maastohiihdossa kuin mäki-yhdistetyssäkin pääsi kaksi seuraa: Ounasvaaran Hiihtoseura ja Lahden Hiihtoseura.

Maastohiihdossa valioluokkaan voi vuosittain päästä 20 seuraa. Niistä ykkönen oli Ounasvaaran Hiihtoseura, toinen Oulun Hiihtoseura ja kolmas Kuusamon Erä-Veikot. Muut maastohiihdon valioseurat olivat:
    4. Seinäjoen Hiihtoseura, 5. Valkeakosken Haka, 6. Huhtasuon Hiihto 2000, 7. Vantaan Hiihtoseura, 8. Hollolan Urheilijat -46, 9. Alatornion Pirkat, 10. Mikkelin Hiihtäjät, 11. Imatran Urheilijat, 12. IF Minken, 13. Espoon Hiihtoseura, 14. Teuvan Rivakka, 15. Pakilan Veto, 16. Lahden Hiihtoseura, 17. Noormarkun Nopsa, 18. Ylöjärven Ryhti, 19. Joensuun Kataja, 20 Keuruun Kisailijat.

Ounasvaaran Hiihtoseura ”puhdisti pöydän”, kun se palkittiin myös maastohiihdossa eniten toimintaansa parantaneena valio-/I-luokan seurana ja se oli lisäksi seuraluokittelun perusteella maastohiihdon paras nuorisohiihtoseura. Muut valio-/I-luokassa toimintaansa parantaneina palkitut olivat Oulun Hiihtoseura ja Pakilan Veto ja II-luokassa Österby Sportklubb, Kuivasjärven Aura ja Kinnulan Kimmot.

Maastohiihdon seuraluokittelussa seura saa pisteitä nuorisotoiminnasta (painoarvo 50%), huippu-urheilusta (25%) ja harrasteliikunnasta (25%). Ounasvaaran Hiihtoseuran vahvuus on erityisesti nuorisotoiminta. Muita vahvasti nuoriin panostavia ovat mm. Seinäjoen Hiihtoseura, Imatran Urheilijat, Huhtasuon Hiihto 2000, Ylöjärven Ryhti ja Oulun Hiihtoseura.

Kaikkiaan maastohiihdossa sai luokittelupisteitä 465 seuraa. Vuonna 2008 luokiteltuja seuroja oli 489.

Kauden 2008-09 seuraluokittelun kaikki tulokset maastohiihdon osalta löytyvät Suomen Hiihtoliiton sivuilta maastohiihdon sivustolta Materiaalisalkusta.

Mäki-yhdistetyssä kärjessä Lahden Hiihtoseura

Mäki-yhdistetyssä seuraluokittelulla on omat säännöt ja valioseuroja nimetään vain kolme. Kolmen kärkeä pitävät vuodesta toiseen lähes samat seurat. Kaudella 2008-09 paras seura oli Lahden Hiihtoseura, Ounasvaaran Hiihtoseura oli kakkonen ja Puijon Hiihtoseura oli kolmas. Kaikkiaan pisteitä sai 52 seuraa.

Kauden 2008-09 seuraluokittelun kaikki tulokset mäki-yhdistetyn osalta löytyvät Suomen Hiihtoliiton sivuilta mäki-yhdistetyn sivustolta Materiaalisalkusta.