16.5.2016← Takaisin

Olympiavoittaja Tapio Mäkelä kuollut

Vuoden 1952 Oslon talviolympiakisojen viestikultamitalisti Tapio Mäkelä on kuollut torstaina 12.toukokuuta Jämsässä 89-vuotiaana. Mäkelä oli syntynyt Nastolassa 12. lokakuuta vuonna 1926.

Oslossa vuonna 1952 Suomen 4x10 kilometrin kultamitaliviestijoukkueen muodostivat Heikki Hasu, Paavo Lonkila, Urpo Korhonen ja ankkurina Tapio Mäkelä. Mäkelä oli 18 kilometrin kilpailun hopeamitalisti Norjan Hallgeir Brendenin jälkeen.

Falunin MM-hiihdoissa vuonna 1954 Tapio Mäkelä oli 4x10 kilometrin viestin maailmanmestarijoukkueessa, jossa hiihtivät Mäkelän lisäksi August Kiuru, Arvo Viitanen ja Veikko Hakulinen. Mäkelä oli 15 kilometrin kilpailun viides.

Mäkelä edusti Suomea Rumfordin MM-hiihdoissa vuonna 1950 ollen 18 kilometrillä 12:s.

Suomenmestaruudet Tapio Mäkelä voitti Lahden Hiihtoseuran edustajana 15 kilometrillä vuonna 1952 ja 3x10 kilometrin viestijoukkueessa vuonna 1948.

Hiihtourallaan Tapio Mäkelä edusti Lahden Hiihtoseuraa ja talven 1953 jälkeen Jämsänkosken Ilvestä siirryttyään työhönottajaksi Kaipolan paperitehtaan rakennustyömaalle huhtikuussa 1953.

Työura Yhtyneiden Paperitehtaiden palveluksessa Kaipolassa kesti lähes 40 vuotta. Tapio Mäkelä kuului Kaipolan Vireen aktiivitoimijoihin seuran perustamisvuodesta 1953 asti. Vireen puheenjohtajana hän oli vuosina 1965-1970 ja taustavoimana myös Kaipolan juoksutallissa sen huippuvuosina. Tapio Mäkelä sai Opetusministeriön Pro Urheilu tunnuspalkinnon vuonna 2001.

Tiedon Tapio Mäkelän kuolemasta välitti omaisilta Wanhojen Hiihtoveikkojen puheenjohtaja Pekka Toivonen lauantai-iltana. Tapio Mäkelän siunaus tapahtuu omaisten ilmoituksen mukaan perhepiirissä. Lähiomaiset toivovat saavansa tehdä surutyötä rauhassa.

LÄHTEET: Suomen hiihdon historia, Suomen Hiihto, Kaipolan Vireen historia 1953-2003.

KUVA: Wanhojen Hiihtoveikkojen vuositapaamisen laivaristeilyllä Jyväskylässä vuonna 2008 Oslon vuoden 1952 talviolympiakisojen mitalisteja: Tapio Mäkelä (vas.), Eero Kolehmainen, Heikki Hasu ja Urpo Korhonen. Eero Kolehmainen oli 50 kilometrin hopeamitalisti Veikko Hakulisen jälkeen. Mäkelä, Hasu ja Korhonen hiihtivät viestikultaa. Kultaviestijoukkueesta puuttuu kuvasta Paavo Lonkila.