22.5.2008← Takaisin

Nuorten St1 -ryhmään kaudelle 2008-09 valittiin 12 hiihtäjää

Suomen Hiihtoliiton maastohiihtovaliokunta on puhelinkokouksessaan torstaina valinnut kaudelle 2008-09 nuorten St1 –valmennusryhmään 12 hiihtäjää.

Ryhmän hiihtäjät ovat syntyneet vuosina 1989-91. Kolmikko Perttu Hyvärinen, Marjaana Pitkänen ja Tanja Kauppinen mahtuvat ensi talvena vielä 18-vuotiaiden sarjaan.
”Kokemuksemme Krista Lähteenmäen nostamisesta St1 –ryhmään viime vuonna rohkaisi tekemään näin myös nyt näiden kolmen huippulahjakkuuden osalta. Totesimme heille löytyvän sopivaa haastetta nuorten St1-ryhmästä Pohjola-ryhmän (alle 18-vuotiaat) sijaan”, St1 –ryhmän valmentajana jatkava Mikko Virtanen sanoo.
Tyttöjen puolella tilanne näyttää valoisalta, mutta Virtanen on huolissaan poikien kansainvälisestä tasosta.
”Seuraaville vuosille hyvä ajatus voisi olla erityinen ”poikaprojekti”, jolla saisimme jälleen kansainvälistä kärkeä kiinni. Käytännössä se voisi tarkoittaa vaikka ylimääräisen leirityksen tarjoamista 16-18-vuotiaille esimerkiksi St1-ryhmän jollain leirillä”, Virtanen miettii.
St1 –ryhmän lisäksi Hiihtoliitto tarjoaa alle 20-vuotiaille hiihtäjille tänäkin vuonna mahdollisuuden tulla mukaan omakustanteiseen St1 –haastajaryhmään. Viime kaudella hiihtäjiltä positiivista palautetta saanutta ryhmää vetää tänäkin vuonna valmentaja Teemu Pasanen.

St1 –ryhmään on valittu seuraavat hiihtäjät:
Naiset: Johanna Herajärvi Ounasvaaran Hiihtoseura, Tanja Kauppinen Leppävirran Viri, Anita Kirvesniemi Simpeleen Urheilijat, Krista Lähteenmäki Ikaalisten Urheilijat, Marjaana Pitkänen Puijon Hiihtoseura, Jenni Raivio Ruoveden Pirkat.
Miehet: Perttu Hyvärinen Riistaveden Urheilijat, Juho Mikkonen Kuhmo-Ski, Simo-Viljami Ojanen Kaustisen Pohjan-Veikot, Ville-Petteri Saarela Keminsuun Kisa, Eric Storvall IK Kronan, Sami Vuoti Oulun Hiihtoseura.