10.3.2005← Takaisin

Nuorten MM-kisoissa palvellaan 700 kansainvälistä vierasta

Rovaniemen nuorten MM-kisoihin tulevat 34 maan urheilijat ja taustahenkilöt työllistävät kisojen lähestyessä enenevässä määrin toimiston väkeä.

Yhteensä noin 670 joukkueiden jäsenten erinäisten asioiden hoitaminen vaatii aikaa, useita sähköposteja ja puhelinsoittoja. Paljon pieniä asioita, joista yhteensä muodostuu isoja asioita

- Kutsukirjeet viisumeja varten ja majoitusjärjestelyihin liittyvät asiat ovat yksittäisinä kokonaisuuksina työllistäneet viime aikoina eniten. Joustavuutta ja palvelualttiutta tarvitaan, kun tulee viime hetken muutoksia vaikkapa joukkueiden ilmoittamiin huonemääriin ja saapumispäiviin, kisojen pääsihteeri Heidi Lehikoinen kertoo.

Kisojen lähestyessä majoitusta ovat heränneet kyselemään myös urheilijoiden vanhemmat, joita saapuu ainakin Norjasta, Ranskasta ja Yhdysvalloista. Nuorten MM-kisat tuovat Rovaniemelle 700 kansainvälistä vierasta.

Tällä hetkellä pääsihteerin lisäksi nuorten MM-kisatoimistossa ahkeroi päätoimisesti myös kilpailutoimiston ja attaseoiden päällikkö Marita Kaipainen, lauantaista eteenpäin myös mediapäällikkö Maunu Anhava. Tiistaista eteenpäin vahvuuteen liittyy joukko opiskelijoita, joiden aika ei myöskään ehdi käydä pitkäksi.

- Tekemistä riittää taatusti kaikille, sillä esimerkiksi sisäopastuksen tekeminen ja erinäisten listojen kokoaminen vie runsaasti aikaa. Meitä työllistää myös eri toimikuntien käytännön asioissa avustaminen, Kaipainen kertoo.

Organisaatiossa 30 ulkomaalaista

Kisojen aikaisista toimistoista ensimmäisenä avautuu Ounasvaaran Pirteille pystytettävä akkreditointitoimisto, josta kuvalliset kulkulupansa noutavat keskiviikosta eteenpäin kaikki joukkueet. Akkreditointitoimisto työllistää kuusi toimitsijaa.
- Akkreditointipisteessä on kuvausvalmius, mutta valtaosa korteista tehdään valmiiksi jo etukäteen. Tämä on mahdollista, koska toimitsijat ja joukkueiden jäsenet ovat jo tähän mennessä toimittaneet pari sataa kuvaa, Lehikoinen kertoo.

Kisatalkoisiin on ollut runsaasti kiinnostusta, sillä esimerkiksi saksalainen Doro Rach saapuu Helsingistä hommiin vajaaksi kahdeksi viikoksi.
- Suuri kiitos jo nyt kokeneille talkoolaisille, jotka jaksavat yhä uurastaa. Yhtä hienoa on, että mukaan on tullut paljon uusia toimitsijoita, Lehikoinen iloitsee.

Kisojen virallinen kieli on englanti, mikä on osaltaan tuonut kisaorganisaatioon runsaasti kansainvälistä väriä. Kisatoimistossa ja joukkueiden yhteyshenkilöinä attaseoina ahkeroi kolmekymmentä ulkomaalaista.

- Positiivista on, että melkein jokaisella maalla on samaa kansallisuutta oleva attasea. Suurin osa ulkomaalaisista on Rovaniemellä opiskelijavaihdossa olevia, Kaipainen kertoo.

Attaseoiden rooli kisojen onnistumisessa on ratkaiseva.
- Attasea on joukkueen ensimmäinen kontakti kisaorganisaatioon ja hänen kauttaan joukkue hoitaa monia käytännön asioita kisaviikon aikana. Attasea on lisäksi korvaamaton tulkkausapu monien maiden joukkueille, Kipainen sanoo.

Tiedonkulkuun panostetaan

Kisatoimitsijoille on järjestetty koulutusta sektoreittain, jotta kaikki sujuisi mahdollisemman jouhevasti kisojen aikana. Kisojen lähestyessä ja varsinkin kisojen aikana tiedonkulkuun kiinnitetään enenevässä määrin huomiota.
- Jokainen toimitsija saa infolehtisen, jossa on koottu kaikki käytännön asiat ja toimitsijoiden kannalta tarpeellinen info, Lehikoinen lisää.

Toimitsijat kokoontuvat Ounasvaaran Majalle 14. ja 16. maaliskuuta kello 18 alkaen. Pääryhmistä maanantaina kokoontuvat hiihdon toimitsijat, kisatoimiston väki, attaseat ja kenttätoimikunta. Keskiviikkona Majalle kokoontuvat mäkitoimitsijat, ensiapuryhmä, ravintolaväki ja juhlatoimikunta.
- Muut toimitsijat ovat tervetulleita vaikka molempina iltoina, Lehikoinen sanoo.

Toimitsijoille ja muilla on lisää infoa kisojen kotisivuilla www.jwsc2005.net, jonka päivitystiheys kasvaa kisojen lähestyessä.