19.1.2006← Takaisin

mSki-latukarttapalvelu opastaa hiihtäjiä

WM-datan mSki-latukarttapalvelu tarjoaa hiihtäjille reaaliaikaista tietoa latujen kunnosta. Palvelu on jo käytössä kymmenellä paikkakunnalla.

Aurinko paistaa, olisi kiva lähteä hiihtämään pitkästä aikaa - onkohan tässä lähistöllä latuja kunnossa? Missä Helsingissä pääsee hiihtämään tai Sulkavalla? Siinä kysymyksiä, joihin hiihdon ystävät ovat toivoneet saavansa tietoa tässä ja nyt. Latutietojen ylläpitäminen kuitenkin on ollut työlästä. Nyt tilanteeseen on tulossa muutos. Jo nyt kymmenessä kunnassa latujen kunnosta saa reaaliaikaisen tiedon internetistä WM-datan mSki-latukarttapalvelusta.

Tiedot mSki-karttapalveluun päivittyvät sitä mukaa kun latuosuus kunnostetaan. Sen jälkeen ladun huoltoajankohta näkyy karttapalvelussa värisymbolein. Latulistasta on heti nähtävissä, mikä latu on viimeksi huollettu ja missä kunnossa latu on sekä latureitin pituuden, hiihtotavan ja valaistuksen. Lisäksi palvelu tulee tarjoamaan tammi-helmikuusta lähtien latuprofiilin, sääennusteen sekä sään mukaan vaihtuvan voiteluoppaan.

Ladut piirtyvät kartalle erivärisinä sen mukaan, milloin ne on viimeksi huollettu. Alle kahden vuorokauden ajan huollosta latureitti piirtyy karttaan punaisena, ja kun huoltoajankohdasta on kulunut kaksi vuorokautta, ladun väri vaihtuu kartalla violetiksi. Neljän vuorokauden kuluttua huollosta latu on kartalla sininen ja kuuden vuorokauden jälkeen ladun väri on musta. Jos latu on suljettu tai lumenpuutteen vuoksi latua ei voida kunnostaa, näkyy latu kartalla harmaana.

Yksi monista hyvistä mSki palvelun ominaisuuksista on myös etäisyyden mittaus -toiminto, jonka avulla voi mitata matkan esimerkiksi kotoa ladulle ja hiihtoretken kokonaispituuden.

mSki-latukarttapalvelua on kehitetty yhteistyössä Suomen Hiihtoliiton kanssa ja lisäpalveluiden tuottajina mukana ovat FRWD Technologies, Foreca ja Start.

WM-data ja SHL markkinoivat mSki-latukarttapalvelua kunnille ja hiihtokeskuksille tavoitteena saada palvelu käyttöön mahdollisimman laajasti ympäri valtakuntaa.  Kuntakohtaiset mSki latukarttapalvelut löytyvät jatkossa sekä kuntien että myös SHL:n nettisivujen kautta (http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/).

mSki palvelu on käytössä tällä hetkellä seuraavissa kaupungeissa/kunnissa:

Helsinki, http://mski.wmdata.fi/helsinki/
Espoo, http://mski.wmdata.fi/espoo/
Tampere, http://mski.wmdata.fi/tampere/
Hyvinkää, http://mski.wmdata.fi/hyvinkaa/
Porvoo, http://mski.wmdata.fi/porvoo/
Sulkava, http://kartta.rajupusu.fi/
Rantasalmi, http://kartta.rajupusu.fi/
Puumala, http://kartta.rajupusu.fi/
Joroinen, http://kartta.rajupusu.fi/
Juva, http://kartta.rajupusu.fi/

Lisätietoja:

Per-Ole Lindell, huoltopäällikkö, SHL, 0400-867340,per-ole.lindell@hiihtoliitto.fi
Jani Hienonen, tuotepäällikkö, WM-data, 0400-672272, jani.hienonen@wmdata.fi

WM-data perustettiin vuonna 1969 ja on tänään yksi Pohjoismaiden johtavista tietotekniikan palveluyrityksistä. Palveluksessamme on noin 9 500 henkilöä, joista Suomessa noin 2 500. Toimiala- ja asiakasosaamistamme hyödyntäen kehitämme, tuotamme ja ylläpidämme IT-palveluja ja -ratkaisuja, jotka tehostavat asiakkaidemme toimintaa ja parantavat heidän kilpailukykyään.