13.3.2008← Takaisin

Metsäalan EM-hiihdot suomalaismenestystä

16 mitalia 28 hengen joukkueella. Suomalaiset metsäammattilaiset ja metsänomistajat haalivat mitaleja alan EM-hiihdoissa Saksan Oberwiesenthalissa maaliskuun alussa.

Saksan ja Tsekin rajalla käydyissä kisoissa Suomen joukkue voitti henkilökohtaisilla matkoilla 14 mitalia. Kisojen viimeisenä päivänä hiihdetyissä viesteissä Suomi voitti naisten viestin ja sijoittui miesten viestissä Norjan jälkeen toiseksi.

Henkilökohtaisissa sarjoissa voittoihin ylsivät omissa ikäluokissaan Heidi Nousiainen sekä vapaalla että perinteisellä, Päivi Ruotsalainen, Markku Kaipainen sekä Pentti Vahvaselkä. Naiset hiihtivät 4,2 km ja miehet 8,4 km. Suoritukseen kuului myös viiden laukauksen ammunta pystytuelta. Ajoittain puuskittainen voimakas tuuli vaikeutti ammuntaa, ja kierrettyjen sakkokierrosten määrä oli normaalia suurempi.

Kisaviikkoa leimasi huono lumitilanne. Oberwiesenthalissa oli alkutalven aikana reilusti lunta, mutta ennen kisoja alkanut lämmin sääjakso sulatti lumia uhkaavasti. Kilpailureittejä jouduttiin lyhentämään alkuperäisistä, jotta kisat saatiin vietyä läpi.

Suomen metsäurheiluliiton kautta kerätyssä joukkueessa oli yhteensä 28 henkilöä. Vuosittain järjestettäviin kisoihin osallistuu noin tuhat eurooppalaista metsänomistajaa, opiskelijaa, metsäammattilaista sekä näiden perheenjäseniä yli 20 maasta.

EM-hiihdot järjestettiin nyt 40. kerran. Ikäluokkia kilpailussa on junioreista yli 70-vuotiaiden sarjaan. Kisat järjestetään vuosittain eri puolilla Eurooppaa. Kisapaikkakuntia vuodesta 2000 ovat olleet Saksan Todtnau, Viron Otepää, Itävallan Ramsau, Sveitsin Goms, Ranskan Pralognan, Valko-Venäjän Minsk sekä Sarajevo Bosnia-Herzegovinassa ja Brussson Italiassa. Suomessa kisat on pidetty Joensuussa 1991.

Seuraavana vuonna kisat pidetään Slovakian Donovalyssä 8.-15.2.2009. Vuoden 2010 kisajärjestäjä on Itävallan Ramsau.

Mitalitaulukko Suomen ja naapurimaiden osalta:

Suomi (joukkueessa 28 jäsentä): 16 mitalia – 6 kultaa, 5 hopeaa, 5 pronssia
    Ruotsi (23 hlöä): 2 mitalia – 2 kultaa
    Norja (60 hlöä): 10 mitalia – 2 kultaa, 6 hopeaa, 2 pronssia

Viro (63 hlöä): 9 mitalia – 2 kultaa, 1 hopeaa, 6 pronssia
    Eli jopa norjalaiset jäivät suomalaisten taa.

Lisätietoja:

1. Markku Kaipainen
    M51 8,4 km (v)
    3. Pentti Vahvaselkä
    Naisten viesti (3 x 4 km)
    1. Suomi I (Virpi Suuronen, Heidi Nousiainen, Päivi Ruotsalainen)

Miesten viesti (4 x 8 km)
    2. Suomi I (Antti Karjalainen, Anssi Juujärvi, Antti Lampinen, Markku Kaipainen)