8.11.2009← Takaisin

Matti Sundberg linjasi Hiihtoliiton nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä

Matti Sundbergin linjaukset 6.-7.11. Kokkolassa pidetyissä kokouksissa herättivät toiveita paremmasta tulevaisuudesta Hiihtoliitossa.

Matti Sundbergin linjaukset 6.-7.11. Kokkolassa pidetyissä kokouksissa herättivät uskoa paremmasta tulevaisuudesta Hiihtoliitossa.
Viime viikkoina on tehty rohkeita ja ennakkoluulottomia päätöksiä Hiihtoliiton eri toimielimissä. Perusasiat päätettiin Jyväskylässä 10.10.2009. Tämän jälkeen lajilinjojen ja Hiihtoliiton yhteistyösopimus syntyi lähes kivuttomasti. Sopimuksessa on sovittu kaikki pääkohdat yhteisistä toimista liiton kanssa ja lisäksi on huomioitu lajien erilaiset toimintatavat. Myös talousvastuut vanhoista rasitteista on sopimukseen kirjattu ja sovittu yhteisesti hoidettavaksi lajivastuuosuuksilla viidessä vuodessa. Nämä toimet takaavat, että myös Hiihtoliitto keskusyksikkönä on paremmassa iskukunnossa muutamassa vuodessa. Parempaan suuntaan taloudessa mennään jo heti vuodenvaihteen jälkeen, koska lajit ottavat vastuun omien talousasioidensa hoitamisesta.

100 -vuotias liitto on kovaa vauhtia nuortumassa. Nyt otetaan käyttöön nykypäivään kuuluvia vastuullisia toimintatapoja. Olemme menossa enemmän yritysmaailman suuntaan, joka näin suurella liikevaihdolla toimivassa järjestössä on ainoa oikea tie, totesi Matti Sundberg puheessaan.

Huippu-urheilu, urheilijat ja valmentajat ovat voineet rauhassa harjoitella tulevaan olympiakauteen, vaikka organisaation muissa osissa on jonkin verran myllerretty viimeisen vuoden aikana ja erityisesti viimeisten viikkojen aikana.

Kun muutoksia tehdään, pitää niitä tehdä tehokkaasti ja nopeasti. Hitaasti etenemällä on vaara, että muutokset maksavat liikaa. Uusittu organisaatio aloittaa täysillä 1.1.2010. Tämä ei takaa sitä, että ongelmat olisivat poistuneet, tai edes pienentyneet. Lajikohtaiseen vastuuseen siirtyminen takaa sen, että nyt toimien suunnittelijat ja toteuttajat ovat lähellä toisiaan ja jossain tapauksissa jopa samoja henkilöitä. Tämä lisää vastuuta, mikä on hyvä asia. Enää ei kukaan voi piiloutua ja sanoa, että ”minä en tiennyt tai minulle ei ole kerrottu”. Liian paljon organisaatioissa, myös yrityspuolella, on henkilöitä, jotka ”eivät ole tienneet tai kuulleet”, mitä pitäisi tehdä, pohdiskeli Matti Sundberg.

Vuosi 2010 on uusien toimintamallin käyttöönottovuosi. Voimavaroja ja idearikkautta on löydyttävä tilanteen parantamiseksi. Kokouspäätökset eivät tarkoita, että asiat olisi jo tehty. Mitään ei tapahdu itsestään ja haasteita riittää meille jokaiselle ratkaistavaksi.

Tulevaisuuden suurimpia haasteita on ilmastonmuutos. Viimeistään nyt jokaisen meistä on otettava tämä asia vakavasti. Talvilajien harrastaminen 30 vuoden kuluttua hyvissä lumiolosuhteissa saattaa olla vaikeaa. Olosuhdeasioiden nostaminen uhkatekijänä ei riitä, vaan asioita tulee valmistella myös käytännön tasolla, totesi Matti Sundberg.

Nuorten harrastesuuntaus on myös suuri haaste. Tutkimusten mukaan nuoret ovat selkeästi fyysisesti huonommassa kunnossa kuin aikaisemmin. Mistä saamme jatkossa urheiluun huippu-urheilijoita. Meidän on tärkeää korostaa ja toimia Hiihtoliiton kautta yhteiskuntapäättäjien kanssa, että mahdollisuudet liikkua olisivat paremmat kaikilla ikäryhmillä, myös nuorilla. Nuorten liikkumisen tärkeimpiä taustavaikuttajia ovat koulut, joissa liikuntatuntien määrät alkavat olla lähellä nollaa. Tämä suuntaus on muutettava. Yleisellä tasolla urheiluun ja liikkumiseen tulee saada lisää iloa ja nykyaikaista meininkiä. Onneksi monet vanhemmat ovat tämän asian oivaltaneet. Parhaiten tarpeet tietää nuoriso itse. Innostuneita nuoria on saatava myös hiihtoseuratoimintaan, tätä kautta Hiihtoliitto ja seuratoimijat voivat olla mukana innostamassa lisää nuoria liikkumaan enemmän.

Kun liikunnassa ja urheilussa on mukana runsaasti iloa, lisää se terveyttä ja tuo myös menestystä huippu-urheilussa, kiteytti Matti Sundberg.

Suurella mielenkiinnolla seurasin mm. maastohiihdon uuden toimielimen, hiihtopiirien kokousta. Harvoin olen ollut paikalla niin yksimielisessä tapahtumassa, kuin kyseinen kokous oli. Väistämättä tuli mieleen "Putte Possun Syntymäpäivät". Kaikki olivat vakuuttuneita, että perus-suunnitelmat uudesta organisaatiosta, joka aloittaa vuoden 2010 alusta, on huolella ja tarpeellisella vakavuudella valmisteltu. Ilolla totesin myös sen, että taakse jäänyttä aikaa on mandaattiajattelu. Tästä todisteena oli Suomen Maastohiihto ry:n hallituksen jäsenten valinta, jossa päädyttiin huomattavasti pienempään henkilömäärään, kuin säännöt olisivat mahdollistaneet. Valittiin laatua ja unohdettiin itsekkäät määräkysymykset. Lisäksi uskallettiin antaa valtaa selkeästi nuoremmalle sukupolvelle maastohiihdon hallituksessa, onhan mukana melkein puolet vähän yli kolmikymppisiä päättäjiä.

Huolestuttavaa on, että päättäviin elimiin ei valita naisia. Miten saamme heitä mukaan, on vaikea asia ratkaistavaksi. Tähän asiaan tulen jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota, kun päättäviä elimiä Hiihtoliitossa valitaan, totesi Matti Sundberg.

Vuoden 2010 toimintasuunnitelmissa on painotettava oikeita asioita ja tehtävä niitä oikeaan aikaan. Ensisijaisesti meidän on kirkastettava päämäärämme ja sen mukaan selkeytettävä toimintamme. Jos yritämme tehdä liian monia asioita yhtä aikaa, vaarana on, että toiminta ei ole kunnollista ja laadukasta. Ensi vuonna ratkomme ja korjaamme perusasioita. Jatkossa niistä tulee poimia tärkeimmät asiat esille ja luoda niistä standardeja ja sitä kautta varmistaa korkea laatu myös pitkälle tulevaisuuteen.

Mäki ja YH päätti lauantaina organisoitua omaksi yhdistykseksi, joten nyt ovat kaikki Hiihtoliiton lajit samalla lähtölinjalla 1.1.2010.
Hiihtoliitolla ja sen lajiyhdistyksillä on pienet resurssit, mutta hyvällä yhteistyöllä asiat hoidetaan. Nyt valitut päättäjät ovat suurien ja riskialttiiden päätösten edessä. Uskallan kuitenkin olla huoletta, sillä valitut päättäjät tuntevat vastuunsa ja tekevät varmasti parhaansa. Sitä paitsi nykyajattelun mukaan korjaustoimenpiteet tulevat nopeasti eikä vasta myöhemmin.

Muutosprosessi on vauhdissa ja toivottavasti se ei pysähdy koskaan. Toimintojen kuntoon saattaminen ja hyvässä kunnossa pitäminen turvaa sen, ettei tämän hetken kaltaisia kertarysäyksiä tarvitse enää tehdä. Ajan hermolla pysyminen on meistä itsestämme kiinni, totesi Matti Sundberg Kokkolassa.

MAASTOHIIHTO VALITSI LUOTTAMUSHENKILÖT HIIHTOLIITON JOHTOKUNTAAN JA SUOMEN MAASTOHIIHTO RY:N HALLITUKSEEN

Maastohiihdon organisoituminen henkilötasolla eteni Kokkolassa pidetyissä hiihtopiiri- ja liittovaltuuston kokouksissa 6. – 7.11.

Perjantaina pidetty hiihtopiirikokous valitsi Suomen Maastohiihto ry:n puheenjohtajaksi Reijo Alakosken Reisjärveltä. Hallitukseen valittiin viisi jäsentä varajäsenineen: Teuvo Sandström (Jorma Tuomimäki), Perttu Huusko (Seppo Romppainen), Juha Tuikkanen (Veikko Ahonen), Hannu Koivusalo (Reijo Jylhä) ja Asko Uurasjärvi (Harri Kittilä). Hallitus valitsee varsinaiset työryhmät piirien esittämien nimien pohjalta myöhemmin.

Hiihtopiirikokous hyväksyi Suomen Maastohiihto ry:n toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2010. Kokonaistalousarvio on reilut 2,2 miljoonaa euroa. Maastohiihto ry:n uusiksi jäsenpiireiksi Kokkolassa liittyivät Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala sekä Pohjois-Savo.

Lauantain liittovaltuuston kokouksessa johtokunnan erovuorossa olleet Börje Norrgård ja Eero Reijonen valittiin jatkokaudelle. Muut maastohiihdon edustajat liiton johtokunnassa ovat Ari Nurminen ja Perttu Huusko.

LAUANTAINA 7.11.2009 MÄKIHYPYN JA YHDISTETYN 17 JÄSENSEURAA PERUSTIVAT OMAN YHDISTYKSEN, FINNJUMPING RY:N.

Mäkihypyn ja yhdistetyn lajiryhmän yhdistys tulee toimimaan maastohiihdon ja alppilajien yhdistysten tavoin itsenäisenä Suomen Hiihtoliiton jäsenjärjestönä 1.1.2010 alkaen.

Finnjumping ry:n toimeenpanevaan hallitus valittiin kokouksessa. Puheenjohtajaksi valittiin Ilkka Tiilikainen ja hallituksenjäseniksi Mauri Haataja, Erkki Palm, Jyri Pelkonen, Jyrki Sahlström ja Pasi Sajasalo.

Varsinainen yhdistyksen hallituksen valinta tehdään ry:n ensimmäisessä varsinaisessa kevätkokouksessa huhtikuussa 2010.

Teksti ja kuvat: Kari Heikkinen