2.11.2007← Takaisin

Marjo Matikainen-Kallström Leppävaaran hiihtotunnelin tukena

Kansanedustaja, SHL:n johtokunnan jäsen Marjo Matikainen-Kallström korostaa Espoon Leppävaaraan suunnitteilla olevan hiihtoputken olevan energiataloudellisesti Suomen edullisin.

"Espoon Leppävaaran Urheilupuistoon suunnitteilla oleva hiihtoputki on energiataloudellisesti ylivoimaisesti Suomen edullisin. Energiaa kuluu vain noin 180 kW/m2/v kun esimerkiksi vanhoissa jäähalleissa sitä kuluu noin 600 kW/m2/v. Käyttöön tulee uusi huipputeknologia joka on hyvin energiatehokasta", sanoi kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Marjo Matikainen-Kallström avatessaan Leppävaaran asukasillan Sellosalissa. "Lisäetuna hiihtoputken lauhdelämpö ohjataan uimahallin ja maauimalan vesien lämmittämiseen, joka taas pienentää niiden energiankulutusta."

"Hiihtoputki lisää entisestään Urheilupuiston lajivalikoimaa ja antaa leppävaaralaisille mahdollisuuden entistä monipuolisempaan liikuntaan ympäri vuoden. Tuoreimman liikuntatutkimuksen mukaan Suomessa on 937 000 hiihdon harrastajaa mutta vain viisi hiihtoputkea, kun toisaalta meillä on 760 000 uinnin harrastajaa ja noin 250 uimahallia ja 195 000 jääkiekkoilijaa ja noin 220 jäähallia", hän muistutti.

Suunnitelmat putken mahdollisimman maisemaan soveltuvasta linjauksesta ja sen ulkonäön muutenkin ympäristöön soveltuvuudesta ovat parhaillaan muokattavina.

Urheilupuiston perusmaisemaa muutetaan mahdollisimman vähän ja rakennelman ympäristö maisemoidaan viihtyisäksi. Putken rakentaminen ei myöskään tule haittaamaan alueella jo olemassa olevien liikuntapaikkojen ja reittien käyttöä.

Toteutuessaan hankkeen rahoittaa ja sitä ylläpitää yksityinen yritys. Kaupungin osalle jää kaavamuutoksen tekeminen alueelle ja maan vuokraaminen yritykselle.

"Kunnan päättäjien on nyt tehtävä oikeita, liikuntaa ja kuntalaisten terveyttä edistäviä päätöksiä mahdollisimman pikaisesti", Matikainen-Kallström kiteytti lopuksi.