9.11.2007← Takaisin

Maastohiihtoa viidesluokkalaisille: Arla Cup

Suomen Hiihtoliitto ja Arla Ingman ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka koskee Arla Cupin järjestämistä tulevana talvena.

Arla Cup-viestihiihtotapahtuma on tarkoitettu peruskoulujen viidesluokkalaisille.  Samantyyppistä tapahtumaa on aikaisemmin järjestetty Valio Viestin nimellä.

Joukkueen muodostavat kolme tyttöä ja kolme poikaa viidennen luokan oppilaista. Loput luokan oppilaat osallistuvat viestiin kannustajajoukkona. Arla Cup pidetään koulujen välillä. Kahdeksantoista piirikarsinnan kautta päädytään valtakunnalliseen Cup-finaaliin. Cup-finaalissa kilpailevat piirien parhaat joukkueet paremmuudesta aina huutosakkikilpailua myöten.

Suomen Hiihtoliiton ja Arla Ingmanin yhteistyössä kehittämä Arla Cup on tarkoitettu piristämään koulujen hiihtotoimintaa. Arla Cupin tarkoituksena ei ole haarukoida ja tuottaa uusia olympiavoittajia, vaan se on reippaan riehakas hiihtopäivä, jossa koko luokan yhdessäolo on vähintään yhtä tärkeää kuin kilpailuun osallistuminen. Vaikka Viesti on tarkoitettu varsinaisesti viides luokkalaisille, toivotaan että koko koulu voisi viettää samalla yhteisen hiihtopäivän hauskoissa tunnelmissa.

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon nuorisopäällikkö Timo Rautio muistuttaa, että hiihtotaidon oppiminen jo lapsena on monella tavalla hyödyllistä.
- Näin voidaan todellakin sanoa monestakin syystä. Jo pelkkä liikkuminen lumisessa luonnossa on elämys. Leikinomainen liikkuminen suksilla turvallisessa ympäristössä ja muiden lasten kanssa kehittää fyysisten ominaisuuksien ohella myös lapsen yhteistyökykyä ja antaa tietysti raikkaanpunaiset posket. Arla Ingmanin mukanaolon kautta voimme luontevasti tuoda esille myös ravitsevan ja terveellisen ravinnon merkitystä, Rautio jatkaa.

Tavoitteena on, että Arla Cup, hiihtoviesti viidesluokkalaisille, innoittaa jatkamaan uudenlaista hiihtämistä ja luo edellytykset lasten ja nuorten omaehtoiselle hiihtotemppuilulle. Lisäksi toivotaan että koulut ja hiihtoseurat löytävät yhteistyön merkeissä toisensa.