28.2.2007← Takaisin

Maastohiihdon Hopeasomman loppukilpailut Ylitorniossa 2.-4.3.2007

Hopeasompa on Suomen Hiihtoliiton valtakunnallinen valmennus- ja kilpailujärjestelmä. Hopeasomman kohderyhmään kuuluvat 16- ja alle 16-vuotiaat nuoret.

HOPEASOMPA - SUOMALAISEN HIIHDON PERUSTA

Tärkein tavoite on lajirakkauden herättäminen, jotta hyvä harrastus säilyy halki elämän huolimatta siitä, yltääkö nuori huipulle vai ei. Tavoitteena on oppia maastohiihdon eri hiihtotekniikoiden, perinteisen ja vapaan perusteet.

Maastohiihdon Hopeasompa-kilpailujärjestelmä alkaa paikalliskilpailuilla 6 – 16 -vuotiaille. Käytännössä näistä huolehtivat pääasiassa urheiluseurat, jotka järjestävät paikkakunnilla lähes viikoittain paikalliskisoja. Kunnat vastaavat yhdessä hiihtoseurojen kanssa myös kilpailujen toteuttamisesta. Niiden vastuualueeseen kuuluu kunnan mestaruuskisojen sekä koulujen välisten kilpailujen järjestäminen.

Paikallistasolta siirrytään Hopeasomman aluekilpailuihin. Hiihtoliiton piirijakoa noudattaen aluekilpailuista valitaan 13 –16-vuotiaat valtakunnalliseen maastohiihdon Hopeasompa-loppukilpailuun.

Lisätietoa: http://www.aavasaksanurheilijat.com/hs2007/index.html

TIEDOTUSVÄLINEILLE: www.merci.fi/hs2007/hs2007.pdf