16.6.2008← Takaisin

Liikunnan tasa-arvotyöhön tarvitaan lisää resursseja ja tiiviimpää yhteistyötä

”Eurooppalaisten urheilujärjestöjen yhteistyö ja uudistaminen ovat tulevaisuudessa avainasemassa liikuntakulttuurin tasa-arvon edistämisessä”, johtaja Marianne Söderberg sanoi puheenvuorossaan kansainvälisessä liikunnan tasa-arvoseminaarissa 14.6. Mikkelissä.

Lauantaina pidetyssä seminaarissa Söderberg loi katsauksen Euroopan naisliikuntaverkoston(EWS) historiaan ja luotasi sen tulevaisuuden näkymiä. Professori Margaret Talbot korosti puheenvuorossaan jatkuvan vaikuttamisen merkitystä tasa-arvotyössä. Seminaarissa hyväksyttiin myös Anttolan julistus.

”Julistuksessa painotetaan tasa-arvotyön kehityksen arviointia ja paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten tasa-arvoverkostojen yhteistyön tiivistämistä. Niiden lisäksi tarvitaan lisäresursseja liikunnan tasa-arvon edistämiseen ja sukupuolten välisen tasa-arvon huomioimista liikunnan ja urheilun kaikessa päätöksenteossa”, SLU:n varapuheenjohtaja Pirjo Rusanen sanoo.

”Anttolan julistus on tärkeä yhteenveto liikunnan tasa-arvotyön tulevaisuuden kannalta. Toivon että tämä on jälleen yksi askel kohti tasa-arvoisempaa liikuntakulttuuria.”

Mikkelin seminaariin osallistui vieraita ja luennoitsijoita yli 20 maasta. Seminaarin puheenjohtajina toimivat johtaja Raija Mattila opetusministeriöstä ja Eurooppalaisten urheilujärjestöjen ENGSO:n puheenjohtaja Birgitta Kervinen. Seminaarin työpajoissa keskusteluteemoina olivat sukupuolen huomioiminen valmennuksessa, urheilun laaja-alainen tasa-arvo sekä naisten päätöksenteon resursointi.

Perjantaina 13.6. jaettiin myös liikunnan ja urheilun Piikkarit -tasa-arvopalkinto. Pääpalkinnon sai Suomen Pesäpalloliitto, jonka lisäksi kunniamaininnan saivat nyrkkeilyvaikuttaja Sirpa Makkonen, Sport -lehden päätoimittaja Ulla-Maija Paavilainen sekä Vantaan Painicupin johtoryhmä. Opetusministeriö myöntää kansallisen Piikkarit -palkinnon ansiokkaasta sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä liikunnassa ja urheilussa