4.9.2007← Takaisin

Liikelahjoista huippuhiihtäjille uusi tukimuoto

Puolankalainen liikelahjoihin erikoistunut Axel & Rose Oy sai hakemansa vahvistuksen myyntijoukkueeseensa, kun neljä maajoukkuehiihtäjää otti haasteen vastaan.

Sami Jauhojärvelle, Martti Jylhälle, Kalle Lassilalle ja Tero Similälle uudenlainen tukimalli tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia varautua myös urheilu-uran jälkeiseen elämän.

Hiihtäjät ja pesäpalloilijat ovat ensimmäiset lajiryhmät, jotka ovat lähteneet mukaan Axel & Rose Oy:n huippu-urheilijoille rakentamaan myynnin valmennusohjelmaan Tulostasoon.
”Rakennamme asiakkaillemme tällä konseptilla tavallisuudesta poikkeavan myyntijoukkueen, joka asiakkaiden keskuudessa on otettu erittäin hyvin vastaan. Uskomme kasvattavamme myyntiämme tällä uudella myyntikanavalla”, toimitusjohtaja Hannu Karjalainen Axel & Rose Oy:stä kertoo.

Hiihtäjänelikko on yhteistyömallista syystäkin innoissaan. Urheilijalle laadukkaiden ja monipuolisten liikelahjojen myynti tarjoaa mielekkään tavan hankkia huomattavaa taloudellista tukea sekä työskennellä oman aikataulunsa mukaan. Jos kaupat tekee urheilija itse, provisiona saa 40%. Jos myynti tapahtuu Axel & Rose Oy:n osaavien myyjien kautta, urheilijalle tuleva provisio on 20%. Karjalainen on uudesta myyntijoukkueestaan innoissaan.
”Konseptin rakentaminen hiihtäjien kanssa on vielä alkumetreillä, mutta esim Mustin (Sami Jauhojärvi) kohdalla nähdään jo, että olemme oikealla tiellä: jo noin 80 lappilaista yritystä on jo hänen asiakkainaan”, Karjalainen sanoo.

Tukisumman jokainen määrittelee itse

Yrityksille toimintamalli tarjoaa paitsi kätevän, myös luontevan tavan olla mukana tukemassa suomalaista huippu-urheilua, oman paikkakunnan tai alueen hiihtäjää.
”Jos ja kun yritys ostaa joka tapauksessa liikelahjoja, samalla tukee urheilijaa. Summaa ei myöskään ole valmiiksi määritelty, vaan sen voi määritellä itse”, Lassila sanoo.
Yritys tulee vieläpä henkilökohtaisesti muistetuksi:
”Kampanjassa mukana oleville kerron kuulumisia kaksi-kolme kertaa kauden aikana tekstiviestillä. Näin he ovat koko ajan matkassa”, Jauhojärvi sanoo.
Jauhojärvi sanoo toiminnan tuovan tukevan hänen urheilemistaan jo nyt ”huomattavalla summalla”.
”Nyt käytän tähän niin paljon aikaa kuin on”, Jauhojärvi sanoo.
Uran aikana luodut kontaktit pohjustavat jo myös uran jälkeistä elämää, jolloin hommaa on mahdollista tehdä ammattina.
Martti Jylhä kiittää systeemiä siitä, ettei se vie urheilulta mitään pois – päinvastoin.
”Soitan jollekin ja pyydän tapaamisaikaa. Sitten käyn yrityksessä, esittelen itseni ja kerron tästä jutusta. Sellaista myyntimiehen hommaa. Itse olen ajatellut, että 10-20 000 euroa vuodessa tätä kautta tulisi”, Jylhä kuvaa.
Tero Similä näkee kuvion sopivan myös urheiluseuroille.
”Sitä kautta voisi tukea saada esimerkiksi nouseville urheilijoille. Tämä kuvio on mielenkiintoinen, täynnä mahdollisuuksia”, toimintaa toistaiseksi vasta omien yhteistyökumppaneidensa kanssa aloitellut Similä sanoo.

Maajoukkuehiihtäjien lisäksi myyntijoukkueessa ovat hiihtäjistä pisimpään mukana ollut Lauri Pyykönen ja Jonas Lindell. Axel & Rose Oy:n tavoitteena on saada projektiin kymmenkunta huippuhiihtäjää.