14.2.2007← Takaisin

Lahden MM2013-hakuun oma tunnus

Lahden MM2013-hakuprojektin tunnus paljastettiin tänään Lahdessa.

Lahti hakee vuoden 2013 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoja uudella tunnuksella. Uusi MM2013-kandidaattitunnus tulee virallisesti käyttöön 1.5.2007, kun Lahti jättää kirjallisen hakemuksensa kansainväliselle Hiihtoliitolle.

MM2013-kandidaattitunnuksesta järjestettiin suunnittelukilpailu, johon osallistui yhteensä 40 erilaista tunnusehdotusta 20 eri suunnittelijalta. Saapuneista tunnusehdotuksista Salpausselän Kisojen johtoryhmä valitsi jatkoon kuusi ehdotusta, joista hakukomitea valitsi 6. helmikuuta pidetyssä kokouksessa voittajaksi lahtelaisen Mainoslataamo ADG:n ehdotuksen. Tunnuksen on suunnitellut Kimmo Ylitalo.

– Hiihdon MM-kisojen 2013 hakemiseen suunniteltu tunnus esittää Lahden hyppyrimäet jalometallien väreissä tyyliteltyinä. MM-kisoissa kilvoitellaan arvokkaista mitaleista, joiden värejä tunnus symboloi. Värimaailman ja metallien voidaan nähdä myös olevan yhteydessä suomalaisen taruston myytteihin, kuten Sammon taontaan ja alkukantaisiin voimiin, sanoo Jarmo Hollanti Mainoslataamo ADG:sta.

Hollanti toivookin, että tämä jylhähkö suomalainen tunnelma ja mytologia erottaa tunnuksen muista 2013-hakijoista sekä aikaisemmista MM-tunnuksista.

– Tälle tunnukselle teemme nyt tiukasti töitä, että kansainvälinen Hiihtoliitto valitsee Kapkaupungissa toukokuussa 2008 Lahden MM-kisakaupungiksi, Salpausselän Kisojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Ilkka Tiilikainen.