27.2.2007← Takaisin

Lahden MM-2013 haku etenee

Lahden hakukomitean edustajat tutustuivat Sapporon MM-kilpailujen järjestelyihin saadakseen oppia omien kisojen hakua varten.

Lahti 2013 Study Group eli Lahden opintoryhmä muodostui seuraavista jäsenistä: Jaakko Holkeri (hakukomitean ja SHL:n pj.), Ulla Juurola (Lahden kaupunginhallituksen pj.), Jari Salonen (Lahden kaupunginhallituksen 1. varapj.), Tarmo Pipatti (Lahden kaupunginjohtaja), Tommi Lanki (Lahden liikuntatoimenjohtaja), Juha-Pekka Keskiaho (Lahden Hiihtoseuran pj.), Ilkka Tiilikainen (LHS:n varapj., SHL:n varapj. ja Sapporon joukkueenjohtaja), Matti Leikoski (SHL:n markkinointijohtaja ja MM-2013 projektipäällikkö) ja Jari Piirainen (SHL:n toimitusjohtaja).

Opintoryhmän ohjelmaan kuului sekä koulunpenkillä ja suorituspaikoilla Sapporon kisajärjestelyihin tutustumista että onneksi myös kisojen seuraamista ja suomalaisten kannustamista kohti alkukisojen hienoja saavutuksia. Lahden opintoryhmä oli Sapporossa kisojen alkupäivät eli to-su välin ja tuona aikana saimme olla todistamassa 5 suomalaismitalia.

Sapporon kisajärjestelyt poikkeavat melko lailla Lahdessa totutusta mallista, sillä kisapaikat sijaitsevat melko kaukana toisistaan. Jopa suurmäki ja normaalimäki sijaitsevat eri paikoissa. Näin ollen mm. joukkueiden huoltotiloja oli Sapporossa jouduttu rakentamaan kahdelle hiihtopaikalle (Sapporo Dome ja Shirahatayama) ja kahdelle mäkipaikalle (Okurayama ja Miyanamori). Myös kulkeminen eri suorituspaikkojen välillä vei paljon aikaa. Esimerkiksi maastohiihtopaikalta Shirahatyamalta Okurayaman mäkistadionille oli matkaa bussilla noin 45-60 minuuttia liikenteestä riippuen.

Joukkueet oli majoitettu kahteen päähotelliin, joista mäki-yhdistetyn urheilijat valloittivat Sapporon keskustan Prince-hotellin ja maastohiihtäjät asuivat noin 40 minuutin päässä toisessa Prince hotellissa lähempänä hiihtostadionia.

Kisajärjestäjät suoriutuivat itse kisojen järjestämisestä ainakin ensimmäisinä kisapäivinä aivan mallikkaasti pieniä kauneusvirheitä huomioimatta. Suuren haasteen kisajärjestäjille muodostaa vähäinen katsojamäärä. Järjestäjien tavoitteena on saada kisojen aikana kasaan 120.000 katsojan määrä, mutta ainakin ensi päivien perusteella arvioiden tavoitetta ei tulla kyllä saavuttamaan. Sapporo on kuitenkin liki 2 miljoonan asukkaan kaupunki ja silti kisakatsomot ammottivat liki tyhjillään suurmäen henkilökohtaista kisaa lukuunottamatta, jota seurasi paikanpäällä 7.000 katsojaa. Uskonkin, että Sapporon hyvän suomalaismenestyksen myötä saamme 9.-11.3. Salpausselälle yhtä paljon katsojia kuin Sapporon kisaisännät MM-hiihtoihinsa 11 päivän aikana yhteensä.

Vuoden 2013 MM-hakijoista paikalla olivat Lahden lisäksi Val di Fiemmen edustajat, mutta esim. Falunin, Zakopanen, Planican tai Kiinan edustajia ei ainakaan opintoryhmissä näkynyt.

Paljon jäi mieleen asioita, joita Lahdessakin meidän tulee pohtia kohti MM-kisoja kulkiessamme, mutta kyllä yksi stadion ja kisojen kompaktius ovat yhä edelleen kova sana, ainakin joukkueiden näkökulmasta asiaa katsottaessa. Toivottavasti sama argumentti on vahvoilla myös FIS:n hallituksessa aikanaan, kun kisaisäntää vuodelle 2013 valitaan.

Lahti 2013 Study Groupin puolesta,

Jari Piirainen