10.5.2008← Takaisin

Kuusamon Erä-Veikot, Lahden Hiihtoseura, Grankulla IFK Alpine, Jyväskylän Freestyleseura Suomen Hiihtoliiton lajien parhaat seurat

Suomen Hiihtoliiton valioseurojen kärjessä ei tapahtunut vuonna 2008 suuria muutoksia. Viime vuoden ykkösseurat pitivät pintansa kaikissa lajeissa.

Kuusamon Erä-Veikot maastohiihdon paras seura 2008

Suomen Hiihtoliiton eri lajien seurat on kauden 2007-08 jälkeen jälleen luokiteltu. Maastohiihdossa parhaista parhain eli valioluokan paras seura oli Kuusamon Erä-Veikot. Seura oli ykkönen myös viime vuonna. Maastohiihdossa seurat saavat luokittelupisteitä nuorisotoiminnan (50%), huippu-urheilun (25%) ja harrasteliikunnan (25%) osa-alueilta. KEV on ollut vahva erityisesti nuoriso- ja huippu-urheilussa. Pisteitä on kertynyt kaikilta osa-alueilta yhteensä 624,7 (maksimi 1000).

Toiseksi sijoittui Ounasvaaran Hiihtoseura 591,4 pisteellä. Myös OH säilytti viimevuotisen sijansa. Ounasvaaran Hiihtoseuran pitkäjänteistä ja tasokasta toimintaa todistaa se, että seura on kymmenen viime vuoden aikana vain kaksi kertaa pudonnut maastohiihtoseurojen kärkikolmikosta vain kaksi kertaa, 2001 ja 2006. Vuosina 2003 ja 2004 OH oli paras maastohiihtoseura.

Kolmanneksi paras maastohiihtoseura oli Valkeakosken Haka 575,7 pisteellä. Myös Haka kuuluu valioiden valioihin. Se on jäänyt kolmen kärjestä kymmenen viime vuoden aikana ainoastaan viime vuonna, jolloin se oli viides. Parhaan seuran pokaalin Haka on tänä aikana vastaanottanut vuosina 2000, 2004, 2005 ja 2006.

Maastohiihdossa valioluokkaan luokitellaan vuosittain 20 seuraa. Muut valioseurat vuonna 2008 olivat: 4. Oulun Hiihtoseura, 5. Huhtasuon Hiihto 2000, 6. Alatornion Pirkat, 7. Hollolan Urheilijat -46, 8. Seinäjoen Hiihtoseura, 9. Lahden Hiihtoseura, 10. Vantaan Hiihtoseura, 11. IF Minken, 12. Espoon Hiihtoseura, 13. Joutsan Pommi, 14. Keuruun Kisailijat, 15. Imatran Urheilijat, 16. Kuhmo-Ski, 17. Mikkelin Hiihtäjät, 18. Teuvan Rivakka, 19. Noormarkun Nopsa ja 20. IK Kronan. Valioluokkaan nousivat Keuruun Kisailijat, Mikkelin Hiihtäjät ja Noormarkun Nopsa. Luokkaa alemmaksi putosivat Vehkalahden Veikot (24.), Pakilan Veto (26.) ja Joensuun Kataja (29.).

Yhteensä maastohiihdossa luokittelupisteitä sai 489 seuraa. Viime vuonna vastaava luku oli 507. Kaikki maastohiihdon seuraluokittelutulokset maastohiihdon Materiaalisalkussa.

Lisätietoja seuroista:
    Kuusamon Erä-Veikot: http://www2.koillismaa.fi/eraveikot/agilite/template/index.php
    Ounasvaaran Hiihtoseura: http://www.oh.fi/
    Valkeakosken Haka: http://www.haka-ski.org/

GrIFK Alpine alppihiihdon paras ja
    Jyväskylän Freestyleseura freestylen valioseura 2008

Viime vuosien tapaan GrIFK Alpine Kauniaisista on Suomen paras alppihiihtoseura. Seura on vuodesta 2002 ollut lajissaan ylivoimainen. Vuonna 2008 se keräsi 1242,75 pistettä kun toiseksi sijoittunut Espoo Slalom ylti 498,4 pisteeseen. Kolmas oli Santa Claus Ski Team Rovaniemeltä 442 pisteellä. Alppihiihdossa valioluokkaan pääsee kolme seuraa. Luokittelupisteitä sai 45 seuraa.

Freestylessä valioluokkaan pääsee vuosittain vain yksi seura ja paikan on itselleen paaluttanut Jyväskylän Freestyleseura, joka on ollut ykkönen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta jo 20 vuoden ajan. Luokiteltuja freestyleseuroja vuonna 2008 oli 19.

GrIFK Alpine: http://www.grifkalpine.fi/
    Espoo Slalom http://www.espooslalom.fi/
    Santa Claus Ski Team: http://www.santaclausskiteam.fi/
    Jyväskylän Freestyleseura: http://www.jfs.fi/

Lahden Hiihtoseura mäki-yhdistetyn paras 2008

Mäkihypyssä ja yhdistetyssä kauden parhaaksi luokiteltiin Lahden Hiihtoseura 600 pisteellä. Toinen oli Ounasvaaran Hiihtoseura 442,28 pisteellä ja kolmas Puijon Hiihtoseura 371,72 pisteellä. Lajiryhmässä valioluokan saa vuosittain kolme seuraa ja tämän vuoden kolme parasta ovat ne, jotka perinteisesti ovat nämä sijat täyttäneet. Mäki-yhdistetyssä luokittelupisteitä sai 65 seuraa.

Lahden Hiihtoseura: http://www.lahdenhiihtoseura.fi/
    Ounasvaaran Hiihtoseura: http://www.oh.fi/
    Puijon Hiihtoseura: http://www.puijonhiihtoseura.fi/

Vuoden 2008 seuraluokittelun parhaat seurat palkitaan HiihtoSuomessa Vuokatin Urheiluopistolla 11. - 12.20.2008.