22.2.2016← Takaisin

KHS toivoisi hyödyntävänsä miesten viestijoukkueensa näkyvyyttä vieläkin enemmän

Kouvolan Hiihtoseuran värit ovat tuttu näky miesten viestien kärkitaistossa, mutta menestystä on tullut viime vuosina paljon myös henkilökohtaisilla matkoilla. Miesten viestijoukkue on seurassa näkyvin, mutta toiminta kokonaisuudessaan on monipuolista.

Kouvolan Hiihtoseurassa lajeina ovat mäkihyppy, yhdistetty, alppihiihto, maastohiihto ja ampumahiihto. Seuran 90-vuotiaassa historiassa lajeista vahvimman asema on vaihdellut. Viime vuosina maastohiihdon menestys ja näkyvyys ovat kuitenkin tehneet siitä ykköslajin.
– Hiihtotiimi rakentui 2007, kun Viille Nousiainen hiihti Kiteen Urheilijoissa ja Juha Lallukka Joutsan Pommissa. Silloin virisi ajatus, että nämä peruskouvolalaiset saataisiin Kouvolan Hiihtoseuran lipun alle. Sitä kautta saimme muutaman kymenlaaksolaisen kansallisen tason hiihtäjän, kuten Marko Mänttärin ja Jani Simolan. Sitten tuli Johannes Kohonenkin. Se poiki heti ensimmäisessä SM-mitalin, siitä se lähti, seuran puheenjohtaja Mikko Innanen muistelee seuran alkutaivalta.
Ari Luusua oli seurassa myös muutaman vuoden, kunnes siirtyi Ounasvaaran Hiihtoseuraan. Kari Varis tuli mukaan 2010–11. Nykyiseen nelikkoon kasvoi seuran oma hiihtäjä Lauri Lepistö, jonka lisäksi Perniön Urheilijoita edustanut Lepistöä vuoden vanhempi Lauri Vuorinen tuli seuraan.
–  Lauri on kehittynyt kotiseurassaan juniorista asti. Vuorinen tuli varmaan osittain Lepistön kautta, kun he paljon samoissa kisoissa jo hyvin nuorena olivat, Innanen taustoittaa.
Miesten joukkueen Suomen Cupin tavoitteena on Innasen mukaan ollut voitto tai hyvä kakkossija. Naisten puolella Kouvolan Hiihtoseura saavutti viestipronssia 2015, mutta Heli Heiskanen siirtyi tälle kaudelle Ouluun. Haussa on uusi vahvistus, jonka myötä naistenkin joukkue voisi taistella paremmista sijoista.
– Suunnitelmia on paikata Helin lähtö. Pari hyvää kansallisen tason naista tarvittaisiin, että pystyttäisiin SM-viestissä ja Suomen Cupeissa kärkisijoja saavuttamaan. Oman juniorityön tuloksena on hyviä naishiihtäjiä nousemassa, mutta he eivät ehkä parhaimmilleen ehdi siihen, mihin asti Monan ura jatkuu.
Innanen toimii myös KHS:n hiihtojaoston puheenjohtajana. Käytännön toiminnassa tiiviisti on mukana myös Lauri Lepistön isä Petteri, joka toimii Peltosen suksihuollossa ja niissä puitteissa tiimipäällikkönä.

Cup-näkyvyyden hyödyntämisessä enemmänkin potentiaalia

Kouvolan Hiihtoseura on varsin iso seura, sillä seurassa on 300 jäsentä, josta Innanen laskee noin sata olevan hiihdossa mukana. Aktiiveja on 50–60.
– Juniortyöhön olemme yrittäneet viime vuosina satsata, mutta olosuhteet ovat olleet haastavia.
Suomen Cup on ollut myös Kouvolan Hiihtoseuralle tärkeä, ja Innanen on konseptiin yleisesti tyytyväinen.
– Rahoituksen saaminen on Suomen Cupin hyvällä tv-näkyvyydellä ollut helpompaa, kun KHS:n värit ovat usein keulilla ja saamme näkyvyyttä. Sitä en osaa sanoa, olemmeko saaneet kaikkea näkyvyyttä hyödynnettyä. Uskon kyllä, että voisimme saada vielä enemmän yhteistyökumppaneita Kouvolassa ja Kymenlaakson alueella.
Kouvolan Hiihtoseura on menestynyt myös kansainvälisesti, sillä Oslon MM-kisoissa seuran väreistä maajoukkueasuun ponnisti kolmikko Ville Nousiainen–Kari Varis–Juha Lallukka. Monet urheilijoista ovat maajoukkueleirityksessä tiiviisti, joten hiihtotiimin yhteisiä kokoontumisia on harvakseltaan.
– Olemme keskittyneet ydinbisnekseemme eli menestykseen, Innanen määrittelee.

Juttu on toinen osa Suomen Cup -kanavissa julkaistavassa seurajuttusarjassa, jossa nostetaan esiin seuratoimijoita ja tiimejä ympäri Suomen.

Kuvissa KHS voittajana Pyhäjärven Suomen Cupissa 2015 (Vuorinen, Varis, Nousiainen) sekä toisena Vuokatin Suomen Cupissa 2015 (Vuorinen, Varis, Nousiainen)