4.9.2009← Takaisin

Katja Saarinen ja Ilkka Tuomisto mukana Lastenklinikoiden Kummien toiminnassa

Alppihiihtäjä Katja Saarinen ja maastohiihtäjä Ilkka Tuomisto osallistuivat Lastenklinikoiden Kummien toimintaan keskiviikkona, kun he vierailivat Helsingin Lastenklinikalla ja Lastenlinnassa. Saarinen ja Tuomisto tapasivat pieniä potilaita ja keskustelivat myös vanhempien ja henkilökunnan kanssa.

Vancouverin paralympialaisiin valmistautuvat huippu-urheilijat olivat visiitistään innoissaan ja kokivat vierailun mukavaksi. "Mielenkiintoista oli. Oli todella hienoa nähdä potilaita ja jutella heidän kanssaan, nähdä eri lähtökohdista olevia ihmisiä", Tuomisto sanoi.

Lastenklinikoiden Kummit ry on vuonna 1993 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, joka tukee Suomen viittä yliopistollista lastenklinikkaa, kehitys- ja tutkimustyötä sekä parantaa potilaiden viihtyvyyttä sairaala-aikana. Viime vuosina yhdistys on tukenut merkittävin panoksin lasten ja nuorten mielenterveystyötä. Varoja kerätään erilaisin tavoin ympäri vuoden.

Lastenklinikoiden Kummien toiminnanjohtaja Maria Ekroth iloitsi Saarisen jaTuomiston vierailusta Lastenklinikalla. "Katja ja Ilkka soveltuvat loistavasti Kummeiksi, koska voivat toimia esimerkkinä ja tsemppareina lapsipotilaille, joiden elämä on muuttunut sairauden myötä. Monesta voi tuntua juuri nyt vaikealta hyväksyä sairauden tuomia rajoitteita, jolloin tällaiset Kummit tuovat hyvää mieltä antavat uskoa tulevaan", Ekroth sanoo.

Kummeihin kuuluu suuri joukko viihde-, urheilu-, kulttuuri ja liike-elämän ihmisiä. Ilman näitä ydinhenkilöitä tapahtumien järjestäminen olisi lähes mahdotonta. Kummit ovat mukana klinikkavierailuilla sekä erilaisissa yritys- ja yleisötapahtumissa.

Lastenklinikoiden Kummit ry:n merkittävin tapahtuma on syksyisin järjestettävä Elämä Lapselle -hyväntekeväisyyskonsertti. Vuodesta 1995 lähtien järjestetty konsertti on yksi tunnetuimmista kulttuuritapahtumista Suomessa. Sen tietää nimeltä yli 3,2 miljoonaa ihmistä.

Lastenklinikoiden Kummit ry lahjoitti vuoden 2008 aikana lastenklinikoille ja lastentautien tutkimustyöhön 1,7 miljoonaa euroa. Koko toimiaikanaan Lastenklinikoiden Kummit ry on tehnyt lahjoituksia yli 20 miljoonan euron edestä.

Lisätietoa:

www.kummit.com / www.elamalapselle.fi