18.1.2008← Takaisin

Katerina Neumannova vetää Tshekin MM-projektia

Viime keväänä aktiiviuransa lopettanut olympiavoittaja Katerina Neumannova on Liberecissa 18.2.-1.3.2009 pidettävien pohjoismaisten lajien MM-kisojen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.

Helsingissä pidettävien matkamessujen yhteydessä Neumannova kävi Suomessa kertomassa Liberecin kisaolosuhteista samalla kun Tshekin matkailutoimisto esitteli paikan päälle matkustaville tarjolla olevia mahdollisuuksia.
Neumannova on MM-projektissa lähes päätoimisena, joskin hän on lisäksi mukana myös projektissa, jonka tavoitteena on saada Prahaan kesäolympiakisat vuonna 2016.
”Asun Prahassa, mutta käyn Liberecissa kolmisen kertaa viikossa. Se on vain noin tunnin matka,” hän kertoi ja kuvasi hiihto-olosuhteita erinomaisiksi. ”Meillä on ollut lunta lokakuusta lähtien. Varmuuden vuoksi ensi talven MM-kisoissa käytössä olevalle maastohiihtostadionille Veseciin on hankittu myös lumetusjärjestelmä. Stadion on kokonaan uusi. Sinne mahtuu 30 000 katsojaa ja monitoimirakennus palvelee joukkueita ja kisajärjestäjiä. Hiihtostadionille pääsee mukavasti uusia teitä myöden. Mäkikeskukseen Vasecista on 15 minuutin matka. Hyppyrimäet on jo korjattu. Kuluneen talven aikana remontoidaan vielä katsomoita,” Neumannova kertoi.
Kun aktiiviura on vain muutaman kuukauden takana, Katerina Neumannova myöntää, että veri on välillä vetänyt ladulle. ”Tiedän, että olisin hyvin voinut pysyä vielä pari vuotta huipputasolla. En ollut kuitenkaan enää valmis kaikkeen mitä huipputasolla kilpaileminan merkitsee, siitäkään huolimatta että kisat pidetään kotimaassani jo ensi vuonna.”