23.5.2008← Takaisin

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) kevätkokoukset Kapkaupungissa

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) joka toinen vuosi pidettävä kongressi järjestetään 26.-31.5.2008 Kapkaupungissa Etelä-Afrikassa. FIS komiteat ja alakomiteat aloittavat kongressiviikon jo 25.5. FIS:n hallitus kokoontuu päivittäin 29.5. saakka.

FIS:n kongressi

FIS:n kongressi mm. valitsee FIS:n hallituksen jäsenet (16) seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi. Suomen ehdokas FIS:n hallitukseen on Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri. Hän on ollut FIS:n hallituksessa vuodesta 2006.

Lisäksi kongressissa hyväksytään FIS:n toimintakertomus ja tilit kaudelta 2006-08 ja toimintasuunnitelma ja talousarvio kaudelle 2008-2010. Lisäksi käsitellään mm. FIS:n mediastrategiaa ja televisiointioikeuksia, ympäristöasioita ja hiihtolajien kiinnostavuuden lisäämistä, päivitetään sääntöjä eri lajikomiteoiden esitysten mukaisesti ja kuullaan raportteja menneistä MM-kisoista ja tulevien kisojen järjestelyistä. Lisätietoja kongressista: http://www.fis-ski.com/uk/insidefis/fiscongress/decisionslastcongress.html

FIS:n hallitus

FIS:n hallitus vahvistaa mm. eri lajien kilpailukalenterit kaudelle 2008-09 ja päättää hiihtolajien tulevien arvokisojen pitopaikoista. Päätettävät kisat ja kisakandidaatit ovat:

Lntomäen MM-kisat
- Harrachov CZE
- Vikersund NOR

Alppihiihdon MM-kisat
- Beaver Creek/Vail USA
- Cortina d´Ampezzo ITA
- Schladming AUT
- St. Moritz SUI

Freestylen MM-kisat
- Voss NOR

Lumilautailun MM-kisat
- ei hakijoita

Pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisat
- Falun SWE
- Lahti FIN
- Oberstdorf GER
- Val di Fiemme ITA
- Zakopane POL

Lisätietoja hakijoista osoitteessa http://www.fis-ski.com/. Samassa osoitteessa voi kisapaikkojen julkistamista seurata livenä 29.5. noin klo 19.00. Julkistamista voi seurata Suomessa myös YLE Urheilun www-sivuilta osoitteesta http://www.yle.fi/ .

Muut kokoukset

FIS:n komiteoiden ja lajikomiteoiden kokouksia pidetään kongressihotelli Westin Grandissa päivittäin klo 8-12 ja 14-18. Suomella on edustus lähes kaikissa tärkeimmissä komiteoissa ja alakomiteoissa (ks. http://www.hiihtoliitto.fi/kansainvalinen_toiminta/fis-kansainvalinen_hiihtoliitto/ ). FIS kokouksiin osallistuu 20 suomalaisedustajaa. Lisäksi paikalla on Lahden 2013 MM-kisojen hakudelegaatio, tosin kaikki paikalla olevat suomalaiset ovat omalta osaltaan Lahden MM 2013 haun puolestapuhujia.

Kellonaika Kapkaupungissa on sama kuin Suomessa