2.6.2008← Takaisin

Janne Ahosen viides mäkiviikon voitto äänestettiin Sykähdyttävimmäksi urheiluteoksi

Kaikkien aikojen ensimmäinen Urheilugaala järjestettiin maanantaina Helsingissä. Siellä Janne Ahosen palkittiin Sykähdyttävimmästä urheiluteosta. Merkittävimmäksi urheiluteoksi valittiin Kimi Räikkösen Formula 1 -maailmanmestaruus.

Hiihtolajien urheilijat olivat näyttävästi esillä ensimmäisessä Urheilugaalassa Helsingin Kaapelitehtaalla. Toiseksi Ahosen jälkeen tuli yleisöäänestyksessä Virpi Kuitunen, joka voitti maastohiihdon maailmancupin toisen kerran peräkkäin. Esimerkiksi kelpaavaksi urheilijaksi valintaraati nimesi alppinisti Tanja Poutiaisen. Se palkitsi lisäksi Janne Ahosen erikoispalkinnolla urheilu-urasta. Samanlaisen palkinnon sai myös Hannu Manninen.

Palkittujen joukossa oli myös MTV3:n Elixir-ohjelma, jossa erityisesti maastohiihto on ollut vahvasti mukana alusta asti ja on edelleenkin. Elixirlle luovutettiin urheilujournalismipalkinto.

Uuden urheilun palkitsemistilaisuuden takana on Suomen Urheilugaala ry, joka on luovuttanut Urheilugaalan toteutuksen ja taloudellisen vastuun yhteenliittymälle, jossa ovat tasavertaisina edustajina ja oikeuksien haltijoina Veikkaus, Ilta-Sanomat, Yleisradio ja Infront Finland.

Suomen Urheilugaalan nimeämän raadin valitsemana palkittiin yhteensä 12 eri tahoa menestyneitä urheilijoita, urheiluvaikuttajia, taustahahmoja, nuoria nousevia kykyjä sekä suomalaisen urheilukentän moniosaajia. Lisäksi kansanäänestyksellä puhelimitse tai tekstiviestillä äänestettiin Sykähdyttävin urheiluteko.

Kaikki palkitut löytyvät mm. YLE Urheilun kotisivuilta: www.yle.fi

Lisätietoja http://www.suomenurheilugaala.fi/