11.4.2007← Takaisin

Intersport ja Kairest Oy maastohiihdon Hopeasomman päätukijoiksi 2007

Maastohiihdon Hopeasomman tulevaisuus on varmistettu, kun järjestelmä sai uudet tukijat Intersportista ja Kairest Oy:sta.

Hopeasompa on Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon valtakunnallinen valmennus- ja kilpailujärjestelmä. Se on talvilajien suurin kilpailu- ja valmennusjärjestelmä Suomessa, perinteet yltävät jo yli 30 vuoden päähän.Hopeasomman kohderyhmään kuuluvat 16- ja alle 16-vuotiaat nuoret.

Hopeasompa-toimintaan tarvitaan rahaa merkittävästi joka vuosi. Nyt Hopeasompa-järjestelmälle on saatu uudet tukijat. Vuodesta 2007 eteenpäin Intersport ja Kairest Oy takaavat taloudellisella tuellaan HS-järjestelmän perustoimintojen suorittamisen ja kehittämisen, kilpailujärjestelmän läpiviemisen Suomen Hiihtoliiton piireissä ja vuosittaisessa valtakunnallisessa loppukilpailutapahtumassa.

Maastohiihdon Hopeasompa-kilpailujärjestelmä alkaa paikalliskilpailuilla 6 – 16 -vuotiaille. Käytännössä näistä huolehtivat pääasiassa urheiluseurat, jotka järjestävät paikkakunnilla lähes viikoittain paikalliskisoja. Hiihtoseurojen kanssa kilpailujen toteuttamisesta vastaavat myös kunnat. Niiden vastuualueeseen kuuluu kunnan mestaruuskisojen sekä koulujen välisten kilpailujen järjestäminen.

Paikallistasolta siirrytään Hopeasomman aluekilpailuihin. Hiihtoliiton piirijakoa noudattaen aluekilpailuista valitaan 13 –16-vuotiaat valtakunnalliseen maastohiihdon Hopeasompa-loppukilpailuun.

Hopeasomman kautta noustaan usein myös maan huippuhiihtäjäksi, maailmanmestariksi tai olympiavoittajaksi. Hiihtoliiton valmennusryhmiä silmällä pitäen tarkkaillaan Hopeasomman loppukilpailuja silmät terävinä, sattuuko joku nuori olemaan ”hyvä hiihtotyyppi”, joka voidaan nostaa liiton nuorten valmennusryhmiin.

Hopeasompa-järjestelmässä SHL:n jokaiseen piiriin on nimetty Hopeasompa-vastaava, joka valvoo, ohjaa ja opastaa paikallistasolla järjestelmän toimintaa.