4.12.2007← Takaisin

Immo Kuutsa 70 vuotta

Legendaarinen hiihtovalmentaja Immo Kuutsa täyttää 4. joulukuuta 70 vuotta. Merkkipäivänään hän on matkoilla.

Jos joku hiihtovalmentaja on jäänyt pysyvästi Suomen kansan mieleen, hän on Immo Kuutsa Iisalmesta. Kuutsa toimi Suomen Hiihtoliitossa maastohiihdon päävalmentajana 1972-85. Lisäksi hän oli Ampumahiihtoliiton valmennusjohtaja 1988-94. Koulutukseltaan Kuutsa on voimisteluopettaja ja hän toimi Iisalmen lyseossa ja lukiossa liikunnan lehtorina 1963-2001, josta ajasta hän kuitenkin oli virkavapaalla 19 vuotta hoitaessaan em. valmennustehtäviä.

Immo Kuutsa sai valmentajaurallaan elää monia ilon hetkiä, jotka ovat jääneet pysyvästi myös Suomen hiihtokansan mieleen. Verkkokalvoihin piirtyivät iltapäivälehtien kerrankin iloiset lööpit ”Immon enkeleistä” vuoden 1978 Lahden MM-hiihtojen jälkeen. Tuolloin Taina Impiö (Itkonen), Marja-Liisa Hämäläinen (Kirvesniemi), Hikka Riihivuori  ja Helena Takalo voittivat maailmanmestaruuden viestissä. Samana vuonna Kuutsa valittiin Vuoden Valmentajaksi. Kuutsan aikaan mahtuvat myös mm. Sarajevon olympiakisat 1984 ja Suomen kaikkien aikojen mitalisade ja ennen kaikkea Marja-Liisa Hämäläisen kolme kultaa ja viestipronssi.

Valmentajauransa jälkeen Kuutsa on toiminut erilaisissa hiihdon järjestötehtävissä ja parhaillaankin hän on Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston aktiivinen jäsen.