29.5.2008← Takaisin

FIS:n komiteakokoukset päättyivät

Eri lajien komiteakokoukset päättyivät keskiviikkona 28.5. Kapkaupungissa. Komiteoiden esitykset menevät nyt FIS:n hallitukseen lopullisesti päätettäviksi tai mahdollisesti myös hylättäviksi. Tänään illalla ratkeavat eri lajien MM-kisaisännyydet ja samalla tulee tietoon Lahden menestyminen kisahakijoiden joukossa

Levi on maailmancup-listoilla jo nyt vuoteen 2012 saakka

Alppihiihdossa suomalaisten tekemä sääntöehdotus ei saanut vielä riittävää kannatusta. Sääntöehdotuksessamme pujottelussa ja suurpujottelussa radanmerkkauksessa luovuttaisiin nk. ulkokeppien käytöstä ja jäljelle jäisivät vain ne oikeasti kierrettävät sisäkepit. Jälkikäteen monet Suomea suuremmat alppimaat ovat kuitenkin todenneet, että asia otetaan uudelleen esille syksyn kokouksissa, jolloin asiaa harkitaan uudelleen. Olikohan kyseessä liian hyvä ja järkevä esitys pieneltä alppimaalta?

Hyvä uutinen sen sijaan on se, että Levin maailmancupin kilpailut ovat alustavissa kalenteriluonnoksissa mukana aina vuoteen 2012 saakka. Kisatapahtumat saavat siis ansaitsemaansa jatkoa Kittilässä.

Freestylen Half Pipea ajetaan olympialajiksi

Freestylehiihdossa nimettiin Vancouverin Olympialaisten tuomariehdokkaaksi Suomesta Pipsa Pohjavirta, joten tuollakin saralla suomalaiseen osaamiseen luotetaan arvokisoista toiseen. Freestylehiihtokomitea esittää FIS:n hallitukselle, että FIS ryhtyisi ajamaan 2014 talviolympialaisten ohjelmaan kumparelaskun ja Ski Crossin lisäksi myös Half Pipea. Perusteena lajin saama suosio nimenomaan nuorison keskuudessa.

Düsseldorfin kaupunkisprintti jää pois

Maastohiihdossa komitea vahvisti kalenterit ensi vuodelle ja merkille pantavaa on se, että Dusseldorfin kaupunkisprinttiä ei enää lokakuulta löydy. Maailmancup alkaa siten marraskuun lopulla Ruotsista ja sen jälkeen vuorossa onkin Ruka Nordic Opening marraskuun 28.-20. päivä. Lahdessa kisataan heti Liberecin MM-hiihtojen jälkeen perinteiset Salpausselän kisat.

Tiukka maailmancupin kalenteri sisältäen sekä Tour de Ski kiertueen vuodenvaihteessa että Vancouverin esikisat tammikuulla aikaansaa päänvaivaa jälleen kerran SM-hiihtojen aikatauluttamiselle, mutta uskon tässäkin asiassa ratkaisun löytyvän. Norjalaiset eivät lähetä Vancouveriin joukkuetta lainkaan vaan kisaavat tuolloin omat mestaruuskisansa. Maastohiihdossa esitetään lisäksi maailmancupin yhteislähtökisoihin kirimaaleja, joiden kohdalla parhaat palkittaisiin ylimääräisillä mc-pisteillä.

Mäkihyppyyn Team Tour

Mäkihypyssä tehtiin pieniä säätöjä hyppypukusääntöihin, hyväksyttiin uudet mäkirakennusnormit, muokattiin hieman mc-sääntöjä ja päätettiin, että mäkihypyn mc-kilpailut hypätään pääsääntöisesti aina lauantaina ja sunnuntaina ja arkikisoja järjestetään vain osana jotain kiertuetta. Uutena kiertueena mukaan on tulossa Keski-Euroopassa kisattava 5 kilpailun Team Tour sisältäen 2 kisaa Willingenissä, 1 kisan Klingenthalissa ja 2 kisaa Oberstdorfin lentomäessä.

Mäkihypyn mc-kalenterissa ensi kaudelle mukana ovat Kuusamo ja Lahti kumpikin 2 kisallaan ja Kuopio 1 kisallaan. Continental Cupin kilpailuja hypätään Rovaniemellä 8.-9.12.2008 ja Kuusamossa 21.-22.3.2009.

Yhdistettyyn vain yksi kilpailu

Yhdistetyssä koettiin todellinen myllerrys, sillä maailmancupin kilpailumuotojen määrä putoaa kahteen. Henkilökohtainen kisa on jatkossa aina yhden mäkikierroksen ja 10 km:n hiihdon yhdistelmä. Hiihdon lähtötapana edelleen Gundersen. Toinen kilpailumuoto on joukkuekisa, jossa nelihenkisen joukkueen jokainen jäsen hyppää yhden hypyn ja hiihto on mallia 4x5 km. Yhdistetyn kokonaiskoordinoinnista vastaa jatkossa mäkihypystäkin edelleen vastuussa oleva Walter Hofer. Ulrich Wehling jatkaa yhdistetyn Race Directorina.

Lahden MM-kisaisännyys ratkeaa tänään

Lahden MM-kisaisännys ratkeaa tänä iltana. Tunnelmat aamulla täällä Kapkaupungissa ovat odottavat ja optimistiset. Kisa tuntuu olevan hyvin tasainen ja ennakkospekuloinneissa kärkikolmikon muodostavat Lahti, Falun ja Val di Fiemme. Päivällä ohjelmassamme on viimeinen esitys MM-isännästä päättävälle FIS:n hallitukselle. Noiden esitysten jälkeen Jaakko Holkeri kollegoineen siirtyy suljettujen ovien taakse suorittamaan äänestykset kandidaattien välillä ja tulos kerrotaan arviolta 18.30 paikallista aikaa eli n. klo 19.30 Suomen aikaa. Seuraa tilannetta YLE:n tai MTV3:n Urheilun nettisivujen kautta. Pidetään peukkuja kisahankkelleemme!

FIS Council päättää pohjoismaisten hiihtolajien lisäksi myös freestylehiihdon, lentomäen, lumilautailun ja alppihiihdon kisaisännyyksistä. Freetylehiihdon kisat saa ainoana hakijana Norjan Voss, lentomäen isännyydestä kamppailevat Norjan Vikersund ja Tsekin Harrachov. Lumilautailuun saatiin isäntäehdokas juuri ennen äänestystä, kun Kanadan lumilautaliitto ilmoittautui hakijaksi, kisapaikka on Stoneham/Quebec. Alppihiihdon kisaisäntä löytyy nelikosta Vail, Schladming, St. Moritz ja Cortina.

Pohjoismaisten lajien nuorten MM-kisat järjestetään ensi talvena Ranskassa (mäki- ja yhdistetty Chamonix´ssa ja maastohiihdot Praz de Lys´ssä noin 40 km:n päässä Chamonix´sta). Vuoden 2010 vastaavat kisat järjestetään Viron Otepäässä.

Jari Piirainen