17.10.2007← Takaisin

Adecco Sprintticup alkaa Vuokatissa – jaossa kuusi paikkaa cup-avaukseen

Maastohiihdon kotimainen kilpailukausi käynnistyy lauantaina, kun Vuokatissa hiihdetään Adecco Sprintticupin avauskilpailu. Kilpailussa on paljon panosta, sillä jaossa on yhteensä kuusi paikkaa maailmancupin avauskilpailuihin Düsseldorfiin 27.-28. lokakuuta.

Sekä Vuokatissa että Düsseldorfissa hiihtotapana on vapaa.

Suomen kiintiö naisten kilpailussa on seitsemän, miehissä viisi. Suomalaishiihtäjistä ns. kuumassa ryhmässä sprintissä ovat naisissa Virpi Kuitunen, Mona-Liisa Malvalehto, Pirjo Muranen, Riitta-Liisa Roponen ja Aino-Kaisa Saarinen sekä miehissä Matias Strandvall. Kuusikosta vain Strandvall kilpailee Vuokatissa, muut kotiutuvat lauantaina vasta maajoukkueen leiriltä Ramsausta.

Vuokatissa naisten kilpailuun on jaossa kaksi paikkaa. Kilpailun voittajan lisäksi joukkueeseen nousee yksi urheilija valmentajien valitsemana ns. villillä kortilla. Miesten kilpailussa jaossa on neljä paikkaa. Paikan lunastavat kilpailun kaksi parasta, aika-ajon nopein ja yksi urheilija valmentajien valitsemana ns. villillä kortilla.

Vuokatin kilpailuun on ilmoittautunut 30 mies- ja 8 naishiihtäjää. Maajoukkue- ja Vancouver-ryhmän sprinttereiden lisäksi mukana ovat myös maajoukkueesta Martti Jylhä sekä muun muassa kokeneet Keijo Kurttila, Lauri Pyykönen ja Jari Joutsen.

Kymmenen osakilpailun Adecco Sprintticup tuo sprinttihiihtäjille kaivattua kotimaista kilpailutoimintaa.

”Toivon hiihtäjien lähtevän cupiin mukaan suurella joukolla. Toivon, että Vuokatissa nähdään nälkäisiä sprinttereitä. Vuokatin kilpailu on hyvä paikka avata kausi, tavoitteli sitten paikkaa Düsseldorfiin tai ei”, valmentaja Vesa Mäkipää sanoo.

Adecco Finland Oy:n toimitusjohtaja Kari Selkälä kuvaa Adecco Sprintticupia uudeksi , jännittäväksi askeleeksi Adeccon ja Hiihtoliiton vuoden 2006 lopulla käynnistyneessä yhteistyössä.

"Pitkäjänteinen,  sprinttihiihtoa uusin toimintamallein kehittävä yhteistyö edellyttää rohkeita aloitteita. Hiihtoliiton ideoima Sprintticup on hyvä esimerkki  urheilutapahtumasarjasta,  jolla voimme lisätä hiihtoyleisön mielenkiintoa lajia kohtaan. Maakuntiin sijoittuvat Cupin paikallistapahtumat palvelevat  erittäin  hyvin pyrkimystämme  lisätä Adeccon paikallista tunnettuutta vauhdikkaan ja modernin talviurheilumuodon kautta. Se tarjoaa meille myös mahdollisuuden syventää suhteitamme sprinttihiihdon parissa toimiviin muihin yrityksiin ja sidosryhmiin", Selkälä toteaa tyytyväisenä.

Adecco Sprintticupin kilpailut:
(V= vapaa hiihtotapa, P= perinteinen hiihtotapa)

la 20.10.07                Vuokatti Sprintti, V

su 11.11.07               FIS V Saariselän Hiihdot, P

pe 16.11.07               FIS Oloksen Tykkikisat, Muonio, P

la 8.12.087                FIS 51. Kallen Kisat, Lapinlahti, V

la  15.12.07               FIS Skandinavia-cup, Vuokatti, P

pe 11.1.08                 SM Vantaa, V

la 2.2.08                    Kans. Keuruun Hiihdot, P

su 24.2.08                 Kans. XXVIII Söderkulla Spelen Sprint, V

la 8.3.08                    Kans. III Joupiska Sprintti, Seinäjoki, P

pe 4.4.08                   Kans. Oulun Sprintti Puistohiihdot, V

Cupin lopputuloksiin huomioidaan kahdeksan kilpailua. Jokaisessa kilpailussa pisteitä jaetaan 30 parhaalle siten, että voittaja saa 30, toiseksi tullut 29, kolmanneksi tullut 28 pistettä ja niin edelleen.