8.2.2007← Takaisin

34. Finlandia-hiihto 24. - 25.2.2007

Finlandia-hiihto hiihdetään lauantaina perinteisellä hiihtotavalla ja sunnuntaina vapaalla hiihtotavalla.

lauantaina startataan alkaen klo 9.00 Lahden Urheilukeskuksesta - Hollolaan ja takaisin Lahteen. Samana päivänä hiihdetään perinteisellä 32 km Lahdesta Hälvälään ja takaisin. Sunnuntaina hiihdetään vapaalla 50 km Lahdesta - Hollolaan ja takaisin. Vapaa hiihto on ohjelmassa muutaman vuoden tauon jälkeen.

Yleisjärjestelyt

Kisatoimisto on Urheilukeskuksessa juoksusuoralla, yleisö- ja osanottajaravintola on teltassa samoin kuin Intersport Launeen kauppa ja Startin suksivoitelupiste. Osallistujien varustesäilytys on Lahden messuhallissa. Suksiparkki sijaitsee Urheilukeskuksessa, saunat miehille mäkikatsomon saunoissa ja naisille uimahallissa.

Ilmoittautuneet

Perinteinen 62 km     3349 hiihtäjää
36-45 vuotiaita eniten
Venäjältä 86 hiihtäjää

Perinteinen  32 km  649 hiihtäjä
naisia 242
36-45 vuotiaita eniten

Vapaa 50 km    488
25-35 vuotiaita 29 %

Ilmoittautuneita yhteensä 4486 hiihtäjää

Hiihdettävät matkat

Tämän talven oikullisuudesta johtuen kunnostetaan ensin 32 km ja 50 km ladut. Jos lumitilanne sallii niin kunnostetaan myös 62 km. Pitkän matkan ongelmakohta on lähinnä Hollolan kirkonseudun pelto-osuudet, joihin tällä hetkellä jouduttaisiin ajamaan lunta huomattavia määriä. Vuoden 2005 hiihtoon ajettiin 200 kuormaa lunta ko. osuudelle.

Finlandia-hiihdon mitali

Suomen eduskunta täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Olemme saaneet hiihdon mitaliaiheeksi "eduskunta 100 vuotta". Luvan on antanut puhemiehistö Paavo Lipponen, Sirkka-Liisa Anttila ja Ilkka Kanerva. Mitalin tekstit ovat suomen, ruotsin ja englannin kielellä.
Kultainen mitali annetaan niille, jotka ovat hiihtäneet kaikki Finlandiat, joita on ilmoittautunut 60 henkilöä. Mainittakoon, että ampumahiihtoliiton uusi puheenjohtaja Kalle Lähdesmäki Seinäjoelta on yksi heistä.
Pronssimitali annetaan pitkän matkan hiihtäjille ja kirkkaampi pronssimitali lyhyelle matkalle.

Rahapalkinnot

62 km
1. 1000 €, 2. 600 €, 3. 400 €, 4. 200 €, 5.150 € ja 6. 100 €
Naisten sarjassa palkitaan kolme parasta samoilla summilla