25.1.2008← Takaisin

Paralympiakomitean Tie tähtiin -kykyjenetsintäpäivä siirtyy Vuokatista Etelä-Suomeen

Vuokatissa lauantaina 26. tammikuuta pidettäväksi suunniteltu Suomen Paralympiakomitean maasto- ja ampumahiihdon kykyjenetsintäpäivä on muutaman sairastapauksen vuoksi peruttu ja siirretty pidettäväksi Etelä-Suomessa myöhemmin tänä talvena. Uusi päivämäärä tiedotetaan myöhemmin.

Maastohiihto on ollut virallisena paralympialajina vuodesta 1976 lähtien. Vammaisurheiluun liittyvän luokittelu mukaan paralympialaisiin voivat osallistua liikunta- ja näkövammaiset hiihtäjät. Vammasta ja toimintakyvystä riippuen hiihtäjä käyttää tarkoitukseen soveltuvaa kelkkaa, missä on sukset alla tai jalkaproteesiin kiinnitettävää suksea. Yläraajavammaiset puolestaan hiihtävät normaalisti kahdella suksella. Näkövammaiset hiihtäjät käyttävät apunaan opashiihtäjää. Suomalaiset vammaishiihtäjät ovat menestyneet loistavasti paralympialaisissa ja lajin kansainvälisissä arvokilpailuissa sekä maailmancupissa.

Vammaishiihto kuuluu maajoukkueurheilijoiden osalta Suomen Hiihtoliiton alaiseen toimintaan. Suomen Invalidien Urheiluliitto ja Näkövammaisten Keskusliitto järjestävät myös omalta osaltaan vammaishiihdon eri tapahtumia.