8.9.2009← Takaisin

FIS-lisenssit kuntoon ennen kauden alkua

Alkavalla kaudella 2009 – 2010 maastohiihdon FIS-lisenssi on pakollinen kaikissa kotimaan FIS-kisoissa. Tämä koskee myös yleisen sarjan SM-kisoja, jotka ovat kauden 2008 – 2009 tapaan FIS-kisoja. Muissa kotimaan FIS-kisoissa myös 20-vuotiaiden sarjoissa hiihtävät tarvitsevat FIS-lisenssin.

FIS-lisenssin hinta on vuoden loppuun saakka 25 euroa ja kolminkertaistuu vuoden vaihteen jälkeen 75 euroon. Jotta urheilija voi osallistua Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n alaisiin kilpailuihin, tulee allekirjoittaa myös FIS-julistus. Rekisteröinti FIS-listalle tehdään, kun maksu on suoritettu ja julistus allekirjoitettu.

FIS-lisenssin haltijat on kirjattu kv. hiihtoliiton FIS-rankinglistalle, joka ilmestyy kuusi kertaa vuodessa. FIS-lisenssi tarkoittaa urheilijan FIS-pisteiden rekisteröimistä kv. listalle, lisenssiin ei kuulu vakuutusturvaa. FIS-lisenssin lisäksi urheilijalla tulee olla myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus.

Maastohiihdossa FIS-pisteitä käytetään lähinnä urheilijoiden ryhmittelyyn ja lähtölistojen tekoon FIS-kisoissa ja kansainvälisissä arvokisoissa.

FIS-listalle ilmoittautumisesta, FIS-julistuksesta ja FIS-koodeista löytyy lisää tietoa täältä.