12.3.2017← Takaisin

Koululiikuntaliiton mestaruudet ratkottiin perinteisen yhteislähdöillä Vierumäellä

Noin 700 nuorta hiihtäjää taisteli sunnuntaina Vierumäellä Koululiikuntaliiton mestaruuksista.

Yhteensä 14 eri mestaria saatiin selville päivän aikana, joista 20 sarjojen mestareiksi hiihtivätLauri Mannila ja Vilma Nissinen. Leo RantahalvariJasmin Kähärä sekä Sonja Leinamo olivat viikonlopun tuplamestareita.

Nissinen oli 20-vuotiaiden naisten yhdeksällä kilometrillä ykkönen, kun hän kukisti loppukirikamppailussa Eveliina Piipon
    ”Mentiin eka kiekka aika rauhassa niin se sopi mulle, kun tässä ei ole MM-kisojen jälkeen oikeen kisoja tullut, kun olen treenannut vain. Huomasi, että vähän oli kisakankeutta, mutta yllättävän hyvin loppukiri lähti vaikka olin ihan hapoilla, niin oon ihan tyytyväinen”, Nissinen sanoi.

Vastaavan ikäluokan miesten mestariksi 15 kilometrillä hiihti Lauri Mannila. Niin ikään loppukirikamppailuun menneessä kilpailussa Mannila kukisti Turo Sipilän ja Lassi Vuorisen

”Kisa sujui hyvin, ihan suunnitelmien mukaan. Yritin pysyä hyvillä sijoilla ja välttää kaikki kolarit alkumatkasta ja se onnistui hyvin ja sitten kun vikalle kiekalle lähettiin, lisäsin vauhtia tossa tasaisella ja sain porukkaa hajalle. Sitten siinä Lassin ja Turon kanssa karattiin ja mentiin yhtä matkaa loppuun ja loppukirissä olin tällä kertaa vahvin”, Mannila kertasi.

Miesten 18-vuotiaissa Leo Rantahalvari nousi voittoon, vaikka kaatuikin kilpailun aikana.
    ”Omalta oli vähän kolareita kisassa. Kaverin kanssa kompuroitiin pari kertaa ja ekan kierroksen jälkeen oli sellainen kolari, että kaaduttiin kumpikin ja jouduttiin vähän keräilemään siinä ja sauvoja tuli naamaan. Siitä sitten kesti yhden kierroksen nousta takaisin kärkeen, mutta taktiikka oli, että loppukirillä hoidetaan tämä homma eikä ruveta vetämään hirveästi”, Rantahalvari kertoi.

Naisten puolella Jasmin Kähärä ja Sonja Leinamo ratkaisivat tuplamestaruudet jo matkan aikana ja pääsivät tuulettamaan voittojaan maalisuoralla. Molemmille kulta oli jo toinen tällä kaudella, sillä Kähärä voitti 17-vuotiaiden naisten 10 kilometrin vapaan hiihtotavan mestaruuden Äänekoskella ja Leinamo 15-vuotiaiden tyttöjen mestaruuden Hopeasommissa Lempäälässä.

”Yllättävän helposti tuli eroa siinä toisella kiekalla ylämäessä, vähän ihmettelin ettei kukaan tullutkaan perään, sitten ajattelin että isketään nyt sitten vähän. Toi vika kiekka niiden mäkien jälkeen oli aika hapoilla jo, ettei ollut hirveen helppoa tuo loppu. Onneksi oli jo sen verran paljon eroa, että pystyi tuulettelemaan lopussa.” Kähärä kommentoi.

Viikonlopun tuloset kokonaisuudessaan täältä

Kommentteja laajemmin Hiihtoliiton Soundcloudissa