13.5.2019← Takaisin

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot muistelivat Laajavuoressa 9.-10.5.2019

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n kesätapaaminen ja vuosikokous pidettiin 14. kerran peräkkäin yhdistyksen perustamiskaupungissa Jyväskylässä 9. - 10.5.2019.

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:llä on Hiihtoliiton eri lajiryhmistä sekä ampumahiihtäjistä ja paralympiahiihtäjistä noin 150 jäsentä, jotka ovat edustustason toiminnassa mukana olleita kilpailijoita, valmentajia tai hiihtojohtajia. Yhdistys kaipaa uusia jäseniä erityisesti talvilajien entisten edustusurheilijoiden joukosta.

Tieto- ja urheilukirjailija Osmo Kärkkäinen kertoi Laajavuoressa tulevasta kirjaprojektistaan, joka käsittelee suomalaisia viestinhiihdon mitalisteja. Haastattelukohderyhmää Kärkkäiselle edustivat Siiri ”Äitee” Rantanen (OK-viestikulta 1956 ja viestipronssi 1960, MM-viestihopea 1954, 1958, MM-viestipronssi 1962), Senja Nuolikivi (OK-viestipronssi 1964, MM-viestipronssi 1970), Hilkka Riihivuori (OK-viestihopea 1972, 1976, MM-viestikulta 1978), Liisa Suihkonen (OK-viestihopea 1976) ja Riikka Sirviö (MM-viestipronssi 1997).

Teemana MM-Thunder Bay 1995 ja MM-Trondheim 1997

Muisteluteemoina olivat Thunder Bayn vuoden 1995 ja Trondheimin 1997 MM-hiihdot ja noiden vuosien ampumahiihdon ja parahiihdon MM-kilpailut. Helmikuussa edesmennyttä mäkihyppääjä Matti Nykästä muistettiin hetken hiljaisuudella Laajavuoren hyppyrimäen näkyessä ikkunasta.

Urheilijaesittelyssä oli jyväskyläläinen Riikka Sirviö, joka oli mukana MM-pronssia vuonna 1997 Trondheimissä voittaneessa naisten viestijoukkueessa. Haastattelussa käytiin läpi Riikan hiihtoura Kajaanin varuskunnan lasten hiihdoista aina kilpauran lopulliseen lopettamiseen Keski-Suomen maakuntaviestissä Konnevedellä vuonna 2006.

Paraurheilijana haastateltiin Jouko Gripiä, joka on valittu vuonna 2006 Torinossa Paralympic Hall of Fameen ja palkittu 2005 Pro Urheilu -tunnustuksella. Gripille myönnettiin vuonna 2016 valtion urheilijaeläke. Gripin paralympiaura kesti vuodesta 1980 vuoteen 2002.

Illalla kuunneltiin Palokan koulukeskuksessa 850 hengen seurassa ”Tähdet meren yllä” -konserttia, jossa olivat solisteina tangokuninkaalliset Maria Tyyster ja Kyösti Mäkimattila Ilmavoimien soittokunnan säestämänä. Konsertti loppui Reijo Taipaleen muistoksi Satumaahan yleisön seisoessa. Siiri Rantanen ja Hilkka Riihivuori kukittivat esiintyjät.

Ville Vesterinen: ”Miten suomalaiset hiihtäjät harjoittelevat?”

Perjantain vuosikokousesitelmänä kuultiin liikuntatieteiden tohtori, hiihtomaajoukkueen fysiologi Ville Vesterisen esitys ”Miten suomalaiset hiihtäjät harjoittelevat?”  Viime syksynä keskusteltiin, harjoitellaanko Suomessa liian kovaa vai liian määräpainotteisesti. Vesterinen vertaili suomalaisten ja norjalaisten harjoittelua.

Vuosikokouksen alussa pidettiin hiljainen hetki vuoden aikana neljän edesmenneen jäsenen muistoksi. Heistä yksi oli vuoden 1952 ensimmäinen naisten maastohiihdon olympiavoittaja Lydia Wideman-Lehtonen. Hiihtosiskot ja liikuntaneuvos Antero Kekkonen valtuutettiin viemään kukkatervehdys yhdistyksen kunniajäsenen siunaustilaisuuteen.

Vuosikokous hyväksyi uudeksi jäseneksi Ampumahiihtoliiton puheenjohtajan Kalle Lähdesmäen. Vuosikokous, jossa oli paikalla 32 henkeä, valitsi Pekka Toivosen jatkamaan Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana. Ensi vuonna kokoonnutaan jälleen toukokuussa Laajavuoressa.

Teksti ja valokuvat: Matti Harju digiarkisto 9.5.–10.5.2019

1) Yhteiskuva Laajavuoressa 9.5.2019 (kuva: Marja-Leena Harju).
2) Rahastonhoitaja Markku Tunturi on hiihtänyt kaikki Finlandia-hiihdot ja juossut maratonin lähes 70 maassa.
3) Beitostölenin maaliskuiset World Masters -mitalistit Alpo Virtanen (vas.) ja Tapio Wallenius.
4) Paraurheilijat Heikki Miettinen (vas.) ja Jouko Grip sekä Kalevi Kanerva.
5) Siiri ”Äitee” Rantanen (vas.), Hilkka Riihivuori ja Kuortaneen Markku Rintala.
6) Toimintaa tarkastivat Alpo Peltola (vas.), Jouko Grip ja rahastonhoitaja Markku Tunturi.
7) Historian havinaa: 21 arvokisamitalin hiihtosiskot Liisa Suihkonen (vas.), Siiri Rantanen, Senja Nuolikivi, Hilkka Riihivuori ja liikuntaneuvos Antero Kekkonen.
8) Kuortaneen miehet: Markku Rintala (vas.), Sauli Lähteenmaa ja Erkki Ala-Honkola. Takana Timo Mäkelä, Erkki Jääskeläinen ja Osmo Kärkkäinen.
9) Entiset ja nykyiset Pohjois-Karjalan miehet Veikko Ahonen (vas.), Heino Ovaskainen ja Toivo Turunen.
10) Urheilijahaastattelussa oli vuoden 1997 MM-Trondheimin viestipronssimitalisti Riikka Sirviö.
11) Kirjaprojektistaan kertoi urheilukirjailija Osmo Kärkkäinen (vas.).
12) Historian havinaa, Ski Sisters: Ulla Keränen, Helena Talvensaari, Marjatta Kiviniemi, Senja Nuolikivi, Päivi Nieminen, Siiri Rantanen, Eira Mäntynen ja Hilkka Riihivuori.
13) Kokousesitelmöitsijänä oli liikuntatieteiden tohtori Ville Vesterinen.
14) Esitelmää etupöydässä kuuntelemassa Esa Hämäläinen (vas.), Pauli Siitonen ja Timo Mäkelä. Takana Heino Ovaskainen, Toivo Turunen, Alpo Virtanen ja Tapio Wallenius.
15) Pöytästandaarilla muistettiin 70 vuotta täyttänyttä Jouko Gripiä. Jakajina rahastonhoitaja Markku Tunturi (vas.) ja varapuheenjohtaja Matti Niemi (oik.).
16) Pekka Toivonen (vas.) jatkaa Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry:n puheenjohtajana ja Matti Harju sihteerinä.