29.1.2020← Takaisin

Vuokatissa hiihdettiin ensimmäiset fluorivoiteettomat kilpailut

Vuokatissa hiihdettiin 11.-12. tammikuuta yläkoululeirien kilpailu, joka oli fluorivoide vapaa. Fluorivoiteet on luokiteltu terveydelle haitallisiksi THL:n toimesta.

Kielto fluoriyhdisteellisten (C8 ja pidempiketjuiset yhdisteet) suksivoiteiden myynnistä tulee EU:n aluella voimaan heinäkuussa 2020. Hiihtoliiton kansainvälinen kattojärjestö FIS on päättänyt kieltää ko. fluoriyhdisteelliset voiteet sen alaisissa kilpailuissa kauden 2020/2021 alusta alkaen. Perfluoratut alkyyliyhdisteet (PFAS-yhdisteet) ovat synteettisiä yhdisteitä, joissa hiilivetyketjun kaikki vetyatomit on korvattu fluorilla. Näitä yhdisteitä ollaan käytetty suksivoiteissa niiden likaa ja vettä hylkivien ominaisuuksien vuoksi.

Fluorivoiteiden käyttöä ei ole vielä tänä vuonna kielletty Hiihtoliiton alaisissa kilpailuissa, mutta se suosittelee seuroja testaamaan fluorittomia kilpailuja kokemusten saamiseksi. Rajoituksia Hiihtoliitto ei vielä aseta sen alaisiin arvokilpailuihin, joten muun muassa Hopeasompa-kilpailuihin ei aseteta rajoitteita. Hopeasompa kilpaillaan tänä vuonna Taivalkoskella 13.-15. maaliskuuta.

Vuokatissa kilpailunjohtajana toiminut sekä nuorten maajoukkueen valmentajana toimiva Jussi Simula näkee jotain haasteita fluorittomien voiteiden käytön aloituksessa.

”Onhan se aluksi haastavaa, sillä ihmisten voidepakeista löytyy vielä paljon fluorivoiteita, joita heidän on mahdollista käyttää. Mutta varmasti ajan myötä opitaan toimimaan fluorittomuuden kanssa. Alussa on tottakai kankeutta asian suhteen ja ihmisten moraalia mitataan, mutta asian kanssa on opittava elämään.”

Myös hiihdon harrastuksen hinta on noussut viime vuosina ja aiheuttanut keskustelua, onko kaikilla mahdollisuus harrastaa lajia. Simula kokee, että voideuudistuksen myötä kustannuksia voidaan saada laskemaan.

”Kun tietyt fluoriyhdisteet kielletään niin on pakko reagoida. Positiivisen puolen hommaan tuo kustannukset. Pulverivoiteet ovat kalliita, joten hiihdon kustannuksiin tällä on positiivinen vaikutus. Fluorittomat tuotteet ovat selkeästi halvempia. Toivottavasti tämä tekisi lajin harrastamisen yhä useammalle mahdolliseksi koska lajin kustannukset ovat nousseet viime vuosina paljon,” Jussi Simula summaa.

Käy lukemassa lisää Suomen Hiihtoliiton antamista suosituksista ja linjauksista suksille ja voiteille.
Lisää tietoa Taivalkosken Hopeasompa kilpailuista täältä

Kuva: SHL / Jesse Väänänen