11.11.2016← Takaisin

Vuoden viimeinen valtakunnallinen Hopeasompa-leiri järjestetään Rovaniemellä

Valtakunnallinen Hopeasompa-leiri valmentaa 13–15-vuotiaita nuoria urheilijoita kohti ammattiurheilijan elämää. Ensimmäinen leiri järjestettiin vuonna 2012. Siitä lähtien leirejä on ollut kolme vuosittain. Tämän vuoden viimeinen leiri järjestetään marras-joulukuun taitteessa Rovaniemellä.

Rovaniemen leirille osallistuu noin sata nuorta ympäri Suomea. Leireille kutsun saa 30 Hopeasompa-loppukilpailun ja 20 KLL:n kilpailun parasta nuorta. Nuorten lisäksi leirille osallistuu 10–12 valmentajaa.

Nuoret hiihtäjät jaetaan vuoden ensimmäisellä leirillä iän ja sukupuolen mukaisiin ryhmiin. Jokainen ryhmä saa oman vastuuvalmentajan sekä valmentajan. Valmentajien tehtävänä on huolehtia omasta ryhmästään porukkana sekä jokaisesta ryhmänjäsenestä yksilönä. Ryhmät pidetään samoina koko vuoden, jotta valmentajat näkisivät jokaisen nuoren urheilijan hyvät ominaisuudet sekä kehitettävät taidot. Pitkäjänteisen ohjaamis- ja seuraamisprosessin myötä valmentajien on helpompi antaa konkreettisia ja urheilijaa auttavia kommentteja ja palautetta.

”Kolmen leirin tavoitteena on tutustuttaa nuoria ympäri Suomen toisiinsa, antaa vinkkejä eri kausien harjoitteluun ja ensisijaisesti tarjota laadukkaista leirejä hyvissä olosuhteissa nuorille hiihtäjille”, kertoo Hiihtoliiton seuratoiminnan kehittäjä Henna Sivenius.

Leireillä on harjoittelun lisäksi myös testejä, vinkkejä harjoitteluun sekä urheilulliseen elämäntapaan, hauskanpitoa ja rentoa yhdessä oloa leikkien ja pelien merkeissä.

Nämä teemat toteutuvat jokaisella leirillä. Sen lisäksi kullakin leirillä on oma painopisteensä. Tämän vuoden ensimmäisellä leirillä Pajulahdessa keskityttiin monipuoliseen kestävyysharjoitteluun. Vuokatissa ohjelmassa oli paljon rullahiihtoa sekä monipuolista kesäharjoittelua. Tulevan Rovaniemen leirin teemana on pääosin lumella lajitaitojen ja tekniikan harjoittelu.

”Valmentajilta tulevien oppien lisäksi nuoret pääsevät tutustumaan toisiinsa ja oppimaan toisiltaan. Yhdessäolo ja saman tasoiset harjoituskaverit motivoivat selkeästi nuoria”, Sivenius sanoo.

Rovaniemen leirin jälkeen hiihtäjien kausi jatkuu suurelta osin kilpaillen. Kauden aikana järjestetään alueellisia Hopeasompakilpailuja. Alueellisten kilpailujen lisäksi helmikuussa järjestetään Hopeasompa-loppukilpailut Lempäälässä. Maaliskuussa pidetään Vierunmäellä KLL:n SM-kilpailut sekä piiriviestit.

Etusivulla näkyvä kuva on Pajulahden leiriltä toukokuusta ja jutun kuva Kuopion Hopeasommasta.

Teksti: Eeva Honkonen. Työharjoittelussa oleva Laajasalon opiston urheilujournalismiopiskelija.