13.1.2011← Takaisin

Suomen kaksikko jahtaa palkintopallisijoja vammaishiihdon cup-avauksessa

Suomella on vammaishiihdon ja –ampumahiihdon maailmancupin avauskilpailuissa Vuokatissa pieni mutta iskukykyinen kahden hiihtäjän joukkue, sillä edustajina ovat paralympiamitalistit Ilkka Tuomisto ja Maija Löytynoja. Molemmilla on realistiset mahdollisuudet palkintopallisijoille 15.-23. tammikuuta käytävissä kilpailuissa.

Vammaishiihdon ja –ampumahiihdon maailmancupissa lajien parhaat kohtaavat ensimmäisen kerran viime maaliskuussa olleiden Vancouverin paralympialaisten jälkeen. Tänäkin talvena kauden päätavoite on myöhään, sillä MM-kisat käydään vasta 1.-10. huhtikuuta Venäjän Hanti-Mansiskissa. Sitä ennen maailmancupia kilpaillaan vielä helmikuussa Ruotsissa ja Saksassa.
”Haluaisimme olla kauden kovimmassa kunnossa vasta Hanti-Mansiskissa, joten olkoon nämä kisat hyviä harjoituksia. Kisoissa ei valtavia tavoitteita ole, mutta toki odotamme, että pystymme tasomme säilyttämään. Vuokatissa on myös mielenkiintoista nähdä, onko kansainvälisesti tullut uusia urheilijoita”, vammaishiihdon päävalmentaja Toni Myllylä sanoo.

Hiihtoputki pelastaa lauantain sprintin

Suomalaisista Tuomisto kilpailee kaikissa maastohiihtokilpailuissa, Löytynojalla on aikomus kilpailla päälajinsa ampumahiihdon lisäksi myös maastohiihdon sprintissä ja takaa-ajossa. Löytynoja avasi kilpailukautensa maakuntaviestissä mutta muita kilpailustartteja hänellä ei vielä ole. Siksi hän on odotuksissaan maltillinen.
”Olisin halunnut enemmän startteja alle, mutta ne eivät ohjelmaan passanneet. Omasta mielestäni olen paremmassa kunnossa kuin viime vuonna. Vapaan tekniikka oli jossain vaiheessa ainakin mennyt eteenpäin, nyt taas perinteisen hiihto on tuntunut koko talven hyvältä. Ampumahiihdon takaa-ajosta odotan Vuokatissa eniten, mutta mielenkiinnolla odotan myös perinteisen sprinttiä”, ylivieskalainen sanoi.
Vuokattiin on ennustettu lauantaiksi yli -20 asteen pakkasta. Tällöinkään ohjelmassa olevaa sprinttiä ei tarvitse perua, sillä kilpailu voidaan käydä hiihtoputkessa.

Ohjelma (suomalaisten kilpailupäivät)
15.1. Maastohiihto, sprintti