18.3.2020← Takaisin

Suomen hiihtomaajoukkueessa koronavirustartunta

Suomen Hiihtoliiton maastohiihdon valmentaja Ville Oksanen on ollut karanteenissa koronavirusaltistuksen ja -tartunnan vuoksi viime viikon keskiviikosta lähtien. Suomen joukkue matkusti maailmancupin kilpailuihin Québec Cityyn Kanadaan tiistaina. Seuraavana päivänä Oksanen sai tiedon altistuksesta.

”Herätessäni paikallista aikaa keskiviikkoaamuna, olin saanut soittoja ja viestejä Suomesta. Viikonloppuna vierailemissani häissä oli ollut henkilö, joka oli häiden jälkeen sairastunut, käynyt testeissä, ja saanut positiivisen Covid-19 testituloksen. Tiedon saatuani eristin itseni välittömästi joukkueesta ja muista henkilöistä. En ollut THL:n kriteerien mukaan ollut lähikontaktissa sairastuneen kanssa, mutta jatkoimme joukkueen lääkärin kanssa karanteeniani ja etsimme Kanadan viranomaisten ja kisajärjestäjien kautta pääsyä koronatestiin."

Torstaina sekä Suomen että muiden maiden maajoukkueet päätyivät matkustamaan kisapaikalta kotimaihinsa laajenevan koronaepidemian ja kiristyneiden matkustussääntöjen takia. Oksanen pääsi testiin ja jäi hotellikaranteeniin. Lauantaina valmistuneen testin mukaan Oksasella todettiin positiivinen Covid-19 -tartunta.

Ville Oksanen on ollut koko karanteenin ajan hyvävointinen. Oksasen tulee kuitenkin antaa Kanadan viranomaisille kaksi negatiivista testitulosta ennen kuin pääsee matkustamaan Suomeen. Kukaan muu Suomen joukkueesta ei ole sairastunut. Asian hoitaminen vieraassa maassa aiheuttaa riittävästi toimenpiteitä, joten asianosaiset eivät halua kommentoida tapausta julkisuudessa enempää.