19.12.2012← Takaisin

Pro urheilu –palkinto Tapio Räisäselle

Ex-mäkihyppääjä Tapio Räisäselle myönnettiin Pro Urheilu –tunnustuspalkinto. Vuodesta 2000 jaettu palkinto on suuruudeltaan 20 000 euroa, ja sen myöntää Suomen valtio urheilun hyväksi tehdystä työstä.

– Periaatteessahan tämä on kerralla maksettu urheilijaeläke, Tapio Räisänen sanoo tunnustuksestaan.
Kainuun Hiihtoseuraa edustanut taivalkoskelainen voitti Lahden suurmäessä 1978 MM-kultaa 0,3 pisteen erolla. Urheilu-uransa jälkeen Räisänen on toiminut muun muassa valmennustehtävissä.
– Minun aikanahan ei ollut rahapalkintoja. Parhaana kuukautena sain seitsemän väritelevisiota. Niitä sitten jaoin lahjaksi ja osa myytiin.
– Oikeastaan tämä palkinto kuuluu vaimolleni, joka kasvatti meidän kolme poikaamme ja joutui uhrautumaan enemmän kuin minä. Minä en koskaan ole kokenut uhranneeni mitään, vaan aina olen saanut enemmän urheilulta kuin mitä se minulta on vaatinut, Räisänen kertoo.

Pro urheilu –mitalilla palkittu Eino Kalpala on toiminut alppihiihdon taustavoimana veljensä Osmon kanssa jo 1940-luvulla. Hän oli Suomen parhaita alppihiihtäjä 50-luvulla ja tehnyt merkittävää työtä alppihiihdon eteen.
– Intoa on ollut aina riittävästi. Minulla on 48 MM ja maailmancup –mitalia, 75 Suomen mestaruutta ja 20 Pietarin mestaruutta, mutta näin komeaa mitalia minulla ei vielä olekaan, Kalpala kertoo.
Kalpala seuraa alppiurheilua aktiivisesti ja hänellä on kaksisataa mapillista kuvia ja lehtileikkeitä lajiin liittyen. Kymmenvuotiaasta saakka mäkeä laskenut Kalpala sai ensimmäiset varsinaiset laskettelusuksensa vasta 19-vuotiaana. Laji oli tuolloin Suomessa tuntematon ja mies otti itse yhteyttä niin Saksan kuin Italiankin maajoukkueeseen päästääkseen heidän leireilleen.
– Piti olla omatoiminen, ei siitä muuten mitään tullut. Sitä minä sanon nuorillekin, että tehkää suunnitelma. Ottakaa apua vastaan, mistä saatte, jos se sopii teidän suunnitelmaanne, Kalpala neuvoo.

Pro urheilu –mitalilla palkittiin myös Hiihtoliitossa 1972-1983 vaikuttanut Heikki Kantola, joka on Suomen ansioituneimpia valmentajia ja on ansioitunut myös valmennuskirjallisuuden saralla. Hiihtoliiton jälkeen hän teki näyttävän uran myös olympiakomiteassa.
– Silti minut tunnetaan edelleen hiihtomiehenä. Ensimmäisenä vuotenani kiersin kaikki piirit ja herättelimme suomalaista hiihtoa, sillä olimme jääneet paljon jälkeen keskieurooppalaisista. Toimme muun muassa rullahiihdon ja sauvarinneharjoittelun Suomeen, Kantola muistelee.

Ehdotukset tunnustuspalkintojen saajista valmistelee vuosittain opetusministeriön asettama työryhmä. Jatkossa PRO Urheilu –palkinto jaetaan osittain sosiaalis-taloudellisin perustein vastaavasti kuin taiteilijaeläke.