13.10.2014← Takaisin

Presidentti Niinistö Lahden MM-hiihtojen suojelijaksi

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Lahden vuoden 2017 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisojen suojelijana. Lahden MM-hiihdot tulee olemaan yksi suurimmista Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumista. Kisaorganisaatio on käynnistänyt yhteistyön juhlavuotta suunnittelevan toimikunnan kanssa ja parhaillaan mietitään konkreettisia yhteistyön muotoja.

MM-kisaorganisaatio kävi läpi kisajärjestelyjen tilannetta Kansainvälisen Hiihtoliiton edustajien kanssa perjantaina päättyneessä kaksipäiväisessä tapaamisessa Lahdessa.

- Töitä tehdään tällä hetkellä usealla rintamalla niin teknisten järjestelyjen kuin ilmiön rakentamisen osalta. Konkreettisina asioina mainittakoon sekä urheilukeskuksen remontointi- ja parannustyöt että mm. Lahden matkakeskuksen rakentaminen, jotka tulevat parantamaan kisaolosuhteita ja –kokemusta niin katsojien kuin urheilijoiden näkökulmasta, kertoo MM-kisojen pääsihteeri Janne Leskinen.

- Hienoa että kisaorganisaatio on kasvanut ja pääsee toimimaan täydellä teholla. Katseet kääntyvät kohti Lahtea ja vauhti kiihtyy heti ensi talven Falunin MM-kisojen jälkeen, toteaa Kansainvälisen Hiihtoliiton pääsihteeri Sarah Lewis.

Teknisten järjestelyjen rinnalla kisaorganisaatio pohtii esimerkiksi kisojen seuraamisen ja kuntohiihtämisen yhdistämistä helpolla ja hauskalla tavalla.

- Olisi mahtavaa jos Helsingistä voisi lähteä junalla sukset kainalossa Lahteen ja kisojen seuraamisen lomassa hiihtää itsekin Salpausselän laduilla, visioi Leskinen.

- Uuden teknologian tuominen mukaan kisakokemukseen on tärkeää ja Suomella on teknologian edelläkävijämaana erinomainen tilaisuus näyttää osaamistaan myös tällä puolella, uskoo Lewis.

Talvikisojen tunnelma näkyy logossa ja ilmeessä

Graafikko Mikael Kivelän suunnittelemassa Lahti 2017 -logossa yhdistyvät lumi ja jää modernilla tavalla. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu myös neljä kuviota, jotka kuvaavat yleisöä, metsää, lumisadetta ja hiihtolatuja.