18.11.2017← Takaisin

Pohjoismaisten lajien nuorten MM-kisat Vuokattiin 2019

Pohjoismaisten lajien, maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn nuorten MM-kilpailut on myönnetty Suomeen vuodelle 2019. Kilpailuja isännöi Vuokatti.

Kansainvälisen hiihtoliiton hallitus (FIS Council) on tänään lauantaina pidetyssä kokouksessaan myöntänyt nuorten MM-kilpailut Vuokatille vuodelle 2019. Edellisen kerran nuorten maailmanmestaruuksista on kilpailtu Suomessa vuosina 1992 ja 2005.

”Arvokilpailujen saaminen Suomeen on hieno asia, ja se on melko harvinaista herkkua. Olemme erittäin tyytyväisiä päätökseen, joka kääntyi meidän eduksemme”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Lahdessa kilpailtiin helmi-maaliskuussa 2017 pohjoismaisten lajien MM-kilpailut. Kotiyleisö siivitti suomalaisurheilijat upeisiin suorituksiin. Samanlaista kisahuumaa toivotaan myös Vuokatin nuorten arvokisoihin.

”Lahden kisojen jälkeen havaittiin, että koti-MM-kisat vaikuttivat erittäin myönteisesti suomalaisurheilijoiden harjoitteluun laajalla rintamalla. Toivomme nyt kaikkiin lajeihin samanlaista nostetta, joissa nämä arvokisat toimivat sytyttimenä niin nuorille kuin heidän valmentajilleen.  Tähtäimenä tietysti Vuokatin kisat”, jatkaa Kulmala.

Vuokatissa järjestetään vuonna 2018 tammi-helmikuun vaihteessa nuorten Pohjoismaiden mestaruuskilpailut. Lisäksi Vuokattiin on jo aiemmin myönnetty Nuorten Euroopan Olympiafestivaalit (EYOF) vuodelle 2021.

Vuokatissa panostettu olosuhteisiin

Nuorten MM-kilpailut on hieno huomionosoitus Vuokatille sekä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle. Vuokatin olosuhteita on kehitetty laajasti ja niiden toimivuus testataan parhaimmillaan juuri tiiviissä kilpailutapahtumassa.

”Olemme erittäin iloisia uutisesta. Tämä on kunnianosoitus Vuokatin ja Sotkamon osaamiselle ja olosuhteille”, sanoo Vuokatin Urheiluopiston toimitusjohtaja Veikko Halonen.

Urheiluopistolla ja sen ympäristössä harjoittelee päivittäin suuri määrä urheilijan polun alkupäässä olevia nuoria, kuten myös huippu-urheilijoita.

”Nämä kilpailut on loistava jatkumo meidän toiminnallemme. Vuosia on tehty huipputyötä lumilajien akatemiavalmennuksessa. Nuoret urheilijat ovat arkipäivää meille ja nämä kisat ovat upea jatkumo sille työlle”, iloitsee Halonen.

www.hiihtoliitto.fi