29.5.2020← Takaisin

Pohjoismaisille lajeille Olympiakomitean tehostamistukea 800 000 euroa - alppilajien tukisumma lähes 300 000 euroa

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö on tehnyt tukipäätökset talvilajien tehostamistuista kaudelle 2020-2021. Kymmenelle talviolympialajille jaettiin kaikkiaan 2 185 000 euroa ja neljälle talviparalympialajille 81 500 euroa.

Tehostamistukea suunnataan menestyspotentiaalisiin lajeihin ja kansainvälisen tason valmentautumiseen, johon myös lajiliitto itse satsaa merkittävästi. Talvilajien kehitys- ja tukiprosessiin ilmoittautuneista 13 lajista kymmenen (ja neljä paralympialajia) ylsi Huippu-urheiluyksikön tukiohjelmiin.

Nyt julkaistut tehostamistukipäätökset ovat vain yksi osa huippu-urheilutukien kokonaisuutta. Toinen merkittävä osa on akatemioille ja valmennuskeskuksille osoitettu tuki, joka tehostaa toista suomalaisen huippu-urheilun oleellista valintaa, keskittämistä. Pisimmälle edenneenä esimerkkinä on Vuokatti-Rukan Olympiavalmennuskeskus, johon toimintansa on keskittänyt kuusi lumilajia (alppihiihto, ampumahiihto, freestyle, lumilautailu, maastohiihto ja yhdistetty).

– Nyt tehdyissä tehostamistukipäätöksissä on haluttu kohdentaa resurssia mahdollisimman paljon lajien valmentautumisen suoraan tehostamiseen. Sen lisäksi satsaamme voimakkaasti asiantuntijatoiminnan rahoittamiseen osana akatemioiden ja valmennuskeskusten tukea, jolloin esimerkiksi lumilajit saavat nämä palvelut suoraan Vuokatti-Rukan Olympiavalmennuskeskuksen kautta, Lehtimäki avaa.

Maastohiihto sai kärkilajina suurimman 420 000 euro tukipotin, jonka lisäksi parahiihdolle myönnettiin 12 000 euroa. Yhdistetyn tuki on potentiaalisena mitalilajina 250 000 euroa ja mäkihypyn potentiaalisena pistelajina 120 000 euroa. Freestylehiihto sai 175 000 euroa ja alppihiihdolle myönnettiin 115 000 euroa.

Olympiakomitean uutinen kokonaisuudessaan

Talvilajien tehostamistukipäätökset 2020